DAF Trucks heeft de opbouwvriendelijkheid van zijn bakwagens verder vergroot en de laadvermogens met tot wel 160 kilo vergroot. Er komen ook nieuwe opties voor de gatenpatronen van de chassisbalken.
Deze verbeteringen kaderen in het Plug & Play-programma dat vorig jaar werd geïntroduceerd in samenwerking met 25 Europese carrosseriebouwers. Het programma maakt het mogelijk om eenvoudig vooraf gespecificeerde en op maat gemaakte plug-and-play opbouwmogelijkheden te selecteren in het ordersysteem van DAF. Zo verlaten DAF-bakwagenchassis volledig voorbereid de fabriek. DAF breidt nu dit Plug & Play-programma uit met een serie universele af-fabriek voorbereidingen voor alle andere dan de 25 opbouwers waarmee al een samenwerking is. Deze universele plug & play opties zijn beschikbaar voor de montage van haakarmen, kranen, kippers, mixers en skiploaders.
Cornelis van der Lee, Director Rigid and Vocational Trucks bij DAF Trucks, daarover: “Deze typen opbouwen zijn goed voor ongeveer 90% van de markt. Nu kunnen klanten en dealers samen met vrijwel elke opbouwer aangeven welke universele af-fabriek voorbereidingen er nodig zijn voor een ultrasnelle montage van de opbouw. Niet alleen het chassis kan worden geprepareerd, DAF zorgt ook voor de juiste plaatsing van de connectoren. Hierdoor zullen het informatiedisplay op het dashboard (‘DIP’) en de schakelaars in de cabine meteen communiceren met de opbouw. Dat zorgt voor een sterk verminderde doorlooptijd bij de opbouwer. Hierdoor kunnen nieuw bestelde Nieuwe Generatie DAF-bakwagens veel eerder worden ingezet.”
Het eigengewicht van DAF-bakwagens wordt ook naar beneden gebracht door een nieuw ontworpen, volledig aluminium onderrijbeveiliging aan de achterzijde: de Rear Underrun Protection. Die is 28 kilo lichter. Door de stijfheid van de chassisbalken van het truckchassis te combineren met de stijfheid van het subframe van de opbouw kan er nog tot 135 kilo worden bespaard omdat extra chassisversterkingen overbodig zijn. Tenslotte introduceert DAF een tweede gatenpatroon van 50 mm naast de gebruikelijke 60 mm.