Bij Cargo Lifting wordt alles dag na dag in vraag gesteld. En gelukkig maar! Zonder de expertise die permanent wordt ontwikkeld en onderhouden, zou het koetswerkbedrijf uit Villers-le-Bouillet er nooit in geslaagd zijn om zich aan te passen aan de vereisten van de nieuwe GSR2-norm.
Het verhaal van een industrieel carrosseriebedrijf draait nog altijd vooral rond tekenen, snijden, lassen, assembleren, bouten… Wie zich echter als een echte specialist wil profileren, moet zich permanent heruitvinden. Dit is dan ook het uitganspunt van Cargo Lifting. De onderneming is er zich maar al te goed van bewust dat het de komende jaren een never ending story van nieuwe uitdagingen zal worden.
“Om hierop in te spelen hebben we onlangs een nieuwe collega in het team opgenomen”, zegt Olivier Stankiewiecz, gedelegeerd bestuurder van de specialist uit Villers-le-Bouillet. “De naam van onze nieuwe collega is AI… Hij is nog een beetje bedeesd maar wel zeer efficiënt! In alle ernst moeten we vaststellen dat AI ons heel wat gedetailleerde oplossingen oplevert bij bepaalde problemen. Het spreekt voor zich dat alles grondig wordt gecontroleerd, maar AI biedt ons de mogelijkheid om onze plannen sneller te realiseren.”
Zelfde strijd, andere wapens
Deze tijdwinst is geen overbodige luxe voor het koetswerkbedrijf dat voor alle producties rekening moet houden met de nieuwe Europese GSR2-normen. Een wetgeving die sinds 7 juli nieuwe technische vereisten oplegt voor alle voertuigen: een geavanceerd noodremsysteem, adaptive cruise control, bewaking van de directe omgeving, verkeersbordenherkenning, rijstrook-assistent, vermoeidheidsdetectie, …
“Deze uitrusting is cruciaal voor de verkeersveiligheid, maar het bemoeilijkt de aanpassingen die we aan de voertuigen moeten uitvoeren. De wetgeving moet door iedereen worden toegepast, maar toch zien we dat elke constructeur over zijn eigen radarsystemen, camera’s en sensoren beschikt.”
De impact van verkeersveiligheid
De teams hebben echter perfect ingespeeld op deze evolutie en de noodzakelijke geavanceerde technische competenties werden tijdig op punt gezet. Op die manier is Cargo Lifting meer dan ooit in staat om lichte bedrijfsvoertuigen op maat af te leveren die helemaal conform de nieuwe normen zijn.
“Deze nieuwe vereisten kunnen soms langere levertijden en hogere kosten met zich meebrengen”, betreurt Olivier Stankiewiecz. “Maar die zijn niet alleen absoluut noodzakelijk om te voldoen aan het nieuwe wettelijke kader, maar ook om de veiligheid van de gebruikers van onze producten en alle andere weggebruikers te garanderen.”