Het kan niet missen: Chinese fabrikanten zijn alomtegenwoordig op de IAA in Hannover, of het nu gaat om lichte bedrijfsvoertuigen of vrachtwagens. Het niveau van volwassenheid van de aangeboden producten varieert echter sterk.
We bekijken de verschillende Chinese fabrikanten die aanwezig zijn op Hannover in alfabetische volgorde.
ATP Trucks
Dit Roemeense bedrijf, opgericht door het hoofd van een grote autodealergroep, assembleert Chinese trucks in CKD en produceert een eigen serie kippers. Het hoofddoel is de bouwsector, maar het produceert ook een Truston-trekker die is uitgerust met een 550 pk Weichai-dieselmotor en verkrijgbaar is in zowel 4×2- als 6×2-configuraties.
BYD
BYD, dat in België al verdeeld wordt door Hedin Automotive, onthult een nieuw elektrisch licht bedrijfsvoertuig, de e-Vali, en toont de twee vertrouwde modellen, de ETM6 van 7,5 ton en de ETH8 van 18 ton. Het andere nieuwe model is een elektrisch aangedreven EYT 2.0 terminaltrekker. Maar het meest interessante deel van de BYD-stand is ongetwijfeld het gedeelte dat is gewijd aan de accupakketten die de Chinese fabrikant zelf heeft ontwikkeld. BYD past standaard het ‘cell-to-blade’ principe toe, wat batterijen oplevert die compacter en lichter zijn dan de traditionele cell-to-pack technologie. Een 204 kWh pakket weegt slechts 1500 kg.
CNHTC
Hoe zou u dit voertuig omschrijven? Het is een extreem aerodynamische tractor op waterstof… maar met deuren die de verkeerde kant op opengaan. Zoals de ‘zelfmoorddeuren’ uit de jaren 1950. Als je eenmaal aan boord bent, is het amateurisme overduidelijk. Het voertuig is gekoppeld aan een oplegger in de vorm van een traandruppel, maar die lijkt meer op een levensgrote mock-up dan op een echte semi. Deze ‘Yellow River’ van de Sinotruk groep is waarschijnlijk het vreemdste object op de show…
JAC
Dit merk verkoopt al een aantal elektrische lichte bedrijfsvoertuigen in België. Het wil ook naam maken met zijn kleine elektrische distributietrucks, waarvan de stijl nog erg Aziatisch is. De JAC N75EV weegt 3050 kg met een korte wielbasis, maar is ook beschikbaar met een lange wielbasis, waardoor hij 14 pallets kan vervoeren. Mechanisch maakt dit voertuig gebruik van CATL LFP-batterijen met een totale capaciteit van 100,46 kWh, geplaatst tussen de zijbalken van het chassis. JAC heeft voor dit voertuig een maximale actieradius van 260 km aangekondigd. Een kleinere versie, met een gewicht van 4,2 ton en een laadvermogen van 2 ton, is beschikbaar met batterijen van 77 kWh. Op de stand stond ook een elektrische pick-up, de T9EV, met een bereik van 330 km. In Zwitserland wordt dit voertuig verkocht voor ongeveer 42.000 frank, of iets meer dan 44.000 euro.
Koning Lang
King Long, bekend om zijn bussen, toont ook een prachtig vormgegeven tractor op waterstof (hoewel de cabine helaas niet toegankelijk was toen wij er waren). Deze Merry Haul werkt op vloeibare waterstof, waardoor hij (volgens de fabrikant) een actieradius heeft van 1.000 kilometer. Op de stand zagen we ook een lichte bedrijfswagen, de Me, die goed aansluit bij de stylingtrend die Kia ook volgt met de PV5, namelijk een zeer gereduceerde overhang aan de voorkant en een vrijwel lineaire carrosserielijn tussen de voorkant en het dak.
OHM
Nog een klein merk dat zijn geluk beproeft in Europa met elektrische lichte bedrijfswagens en een kleine vrachtwagen die eruitziet alsof hij is gekloond van een Isuzu N-serie. Het merk wordt in Europa gedistribueerd via Italië.
Sany
Een voorbeeld van de Sany uitgerust met een betonnen toren, gelijkaardig aan het exemplaar dat al twee exemplaren verkocht in België en ook tentoongesteld werd op de Matexpo Demo Days, staat geparkeerd voor hal 12.
Shacmoto
Dit merk behoort tot het Shaanxi conglomeraat. Het stelde verschillende voertuigen voor met een stijl die redelijk aansloot bij de Europese gewoonten (maar waarvan de afwerking soms te wensen overliet): een tractor met een dieselmotor van… 840 pk dieselmotor, een andere met een LNG-motor en een derde met een waterstofmotor en een of twee aandrijfassen. Op de stand staat ook een L6000 elektrische forwarder.
Sitrak
Dit Sinotruk merk stelt verschillende modellen tentoon met de oude MAN TG cabine. De waterstofversie heeft zelfs een leeuw op de achterkant van de cabine…
Superpanther / Steyr
Volledig onbekend bij het publiek heeft dit bedrijf uit Singapore een overeenkomst gesloten met het Oostenrijkse bedrijf Steyr, waarvan de laatste trucks in België op de markt werden gebracht in 1996-1997. Het zou dus kunnen dat deze eTopas 600 4×2 elektrische trekker ooit onder het merk Steyr op de markt zal worden gebracht. Net als vrijwel alle nieuwe elektrische trucks die op Hannover werden gepresenteerd, maakt deze truck gebruik van een eAxle as met twee gekoppelde motoren. Hij heeft een batterijcapaciteit van meer dan 600 kWh en zal naar verwachting een actieradius van 500 km hebben. Hij kan worden opgeladen via een CCS2-poort tot 400 kW. Op de stand staat ook een mock-up van een autonoom voertuig, vergelijkbaar met de Volvo Vera en waarschijnlijk ontworpen om opleggers in gesloten omgevingen te manoeuvreren.
Windrose
De fabrikant, die België als Europese uitvalsbasis zal gebruiken, heeft een kleine stand in hal 12 maar heeft twee voertuigen meegenomen voor de testruimte: de 6×2 die we al zagen op de Transport & Logistics Awards en een 4×2. Volgens Eric Gauthier (de European Operations Manager van Windrose) zou de 6×2 in de zomer van 2025 moeten worden goedgekeurd, waarna de 4×2-versie volgt. Windrose heeft nu een operationele werkplaats bij Gilbert De Clercq in Zele.