Het is een understatement om te zeggen dat er reikhalzend werd uitgekeken naar de komst van de Tesla Semi op de IAA. En vanaf de allereerste dag dat hij open was voor het publiek, stonden mensen in de rij om in de cabine te stappen en een paar honderd meter te rijden in hal 11. Naast de drukte kwamen we ook iets meer te weten over de mogelijke komst van deze elektrische trucks naar Europa.
De communicatie van de Amerikaanse fabrikant is net zo gefragmenteerd en versnipperd als altijd, maar Dan Priestley, de man die verantwoordelijk is voor het Semi-programma, lichtte een tipje van de sluier op tijdens een plenaire conferentie laat op dinsdagmiddag. Ten eerste lijkt hij er vertrouwen in te hebben dat hij de Europese typegoedkeuring voor zijn 6×4 trekker kan krijgen, ondanks de lengte van 670 cm. “Het is meer een kwestie van draaicirkel dan van lengte, maar we rekenen natuurlijk op de herziening van de Europese regels voor maximale gewichten en afmetingen,” vertelde een ingenieur op de stand ons op voorwaarde van anonimiteit. Maar voordat hij in Europa kan worden goedgekeurd, moet de hoogte met minstens 12 centimeter worden verminderd en de breedte met minstens 5 centimeter. Makkelijker gezegd dan gedaan…
Dan Priestley gaf ook wat interessante informatie over het lege gewicht van de Semi: minder dan 9 ton voor de ‘300 mijl’-versie en ongeveer 10,5 ton voor de versie met maximale actieradius (500 mijl, of ongeveer 800 kilometer). Dat is zo’n 800 kilo minder dan het cijfer dat meestal wordt genoemd in de Verenigde Staten, en het getuigt van de inspanningen om het gewicht te verminderen die al worden geleverd en nog moeten worden geleverd. Met een leeggewicht van 10,5 ton zou de Tesla Semi kunnen concurreren met een Europese trekker.
De andere factor waar reikhalzend naar wordt uitgekeken is het brandstofverbruik van de Semi. Dan Priestley schat dat de Semi extreem concurrerend is op dit gebied, met 1 kWh per afgelegde kilometer. Het enige geldige vergelijkingspunt in dit stadium zijn de cijfers van Daimler Truck aan het einde van de European Testing Tour met twee eActros 600’s: 1,02 kWh/km… maar met een maximummassa van 40 ton en niet 38 zoals in de Verenigde Staten. De Tesla Semi belooft concurrerend te zijn, maar niet revolutionair.
Dan is er nog het heel bijzondere concept van de cabine, waar de bestuurder centraal zit met weliswaar een uitzonderlijk zicht op de weg… maar waar hij bij de minste tolbarrière of bij de ingang van een bedrijf zijn stoel zal moeten verlaten. “In de Verenigde Staten is dat geen probleem, daar is alles elektronisch”, legde onze anonieme ingenieur uit. Ik weet niet zeker of Europese bestuurders dit zullen waarderen. Net zoals ze tevergeefs zullen zoeken naar het soort opbergruimte dat ze gewend zijn, zo vol is de cabine van de Semi met… leeg. De twee belangrijkste opbergvakken zijn alleen toegankelijk vanaf de buitenkant en zijn de enige functie van de enorme ruimte aan de achterkant van de cabine, die de Semi met enkele tientallen centimeters verlengt.