Volkswagen Bedrijfswagens heeft de zevende generatie van de Transporter onthuld, die samen met Ford is ontwikkeld. Er zijn veel overeenkomsten met de Transit Custom, maar de Transporter behoudt zijn eigen onderscheidende karakter. En hij heeft een ambassadeur wiens keuze… onstuitbaar logisch is!
De ontwerpers van VW zijn erin geslaagd om de Transporter een uiterlijk te geven dat hem onderscheidt van zijn eerste neef, terwijl de familieband met de vorige generaties behouden blijft. De grille is echter meer gesloten dan bij generatie 6.
Ook leverbaar als chassis cabine
De Transporter zal verkrijgbaar zijn in een groot aantal uitvoeringen, waaronder een aantal die hem voorheen werden ontzegd. Met name de chassis cabine zal het mogelijk maken om carrosserieversies te produceren die gemakkelijker te hanteren zijn in de stad dan die op basis van de Crafter. Natuurlijk komt er ook een bestelwagen met enkele of dubbele cabine, een ‘Plus’-versie met een tweede zitrij en verschillende manieren om de laadruimte in te delen, en de Caravelle-versie met negen zitplaatsen om passagiers te vervoeren. De versies met paneelwagen en dubbele cabine kunnen worden besteld met een verhoogd dak en verlengde wielbasis, terwijl de paneelwagen en Caravelle ook verkrijgbaar zijn in een PanAmericana off-road versie.
Diesel, PHEV of elektrisch
Qua aandrijving is dit de eerste VW Transporter die verkrijgbaar is met zowel diesel-, plug-in hybride- als elektromotoren. De diesels zijn een 2,0-liter viercilinder TDI met 110 pk (handgeschakeld), 150 pk (optioneel met achttrapsautomaat) en 170 pk (standaard achttrapsautomaat). Voorwielaandrijving is standaard, 4Motion vierwielaandrijving is optioneel op de twee krachtigste versies.
De eHybrid-versie maakt gebruik van een 2,5-liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor, waardoor het totale vermogen 232 pk bedraagt. De fabrikant zegt niet wat de capaciteit van de tractiebatterijen zal zijn, maar we kunnen in ieder geval aannemen dat ze vergelijkbaar zullen zijn met die in de nieuwe Golf eHybrid. De elektrische versie van de e-Transporter krijgt een 64 kWh batterij (netto) en een motor die 136, 218 of 286 pk ontwikkelt. Het wordt het enige model met achterwielaandrijving. Volkswagen Bedrijfswagens kondigt ook een elektrische versie met een kleinere batterij aan voor uitsluitend stadsgebruik waarbij een actieradius van 300 kilometer niet vereist is.
Interieur en laadruimte
Binnenin bestaat het dashboard uit een 12 duim grote digitale instrumentencluster en een 13 duim groot infotainmentscherm. VW benadrukt dat het volume ook met een klassieke draaiknop aangepast kan worden. De bediening van de klimaatregeling is dan weer volledig digitaal en de handrem elektronisch. Verder is er een lange lijst van actieve veiligheidssnufjes. De standaarduitrusting op dat vlak is ruim, dankzij de nieuwe Europese regelgeving.
Het laadvermogen van de Transporter kan (afhankelijk van de uitvoering) tot 1,33 ton laden en tot 2,8 ton slepen (tegen 2,5 ton voor de huidige generatie). Het maximale laadvolume gaat van 5.8 m³ in de gesloten bestelwagen met enkele zetelrij tot 9 m³ wanneer die versie voorzien is van een lange wielbasis en een hoog dak.
Volkswagen CV heeft eindelijk de naam onthuld van de persoon die de ambassadeur zal zijn van het nieuwe model in al zijn reclamecampagnes: acteur Jason Statham, die niet anders kon dan ‘The Transporter’ promoten!