Ford Trucks kondigt twee nieuwe producten aan op de IAA Transportation: een zuinigere ‘Gen2’-versie van de F-Max-trekker en een elektrische versie van de F-Line die gebruikmaakt van de organenbank van ZF.
De F-Max heeft twee nieuwigheden: de Ecotorq-motor heeft een aantal verbeteringen ondergaan, waardoor het maximumvermogen is verhoogd van 500 naar 510 pk en het maximumkoppel naar 2.600 Nm, terwijl het gewicht met 75 kg is afgenomen. Deze motor is compatibel met HVO. Met asverhoudingen van 2.17 en 2.31, gekalibreerd voor langeafstandstransporten en (vooral) een nieuw camerasysteem ter vervanging van de achteruitkijkspiegels, zou het brandstofverbruik aanzienlijk moeten dalen. Ford Trucks noemt een percentage van -11%, mede dankzij twee extra technische innovaties: luchtvering die de bodemvrijheid aanpast en een radiatorrooster dat sluit of opent afhankelijk van de rijsnelheid.
De F-Line E is vooral gericht op stedelijke toepassingen (met name afvalinzameling), met een bereik van 300 kilometer. Deze elektrische truck gebruikt een CeTrax 2 elektrische as geproduceerd door ZF, waarbij de Duitse fabrikant ook de hydraulische stuurpomp levert.