Daimler Truck brengt elektrische trucks op de markt die gebaseerd zijn op de Actros, maar niet op de Atego. Deze niche wordt nu ingenomen door de kleine Duitse fabrikant Enginius, die volgende week op de IAA Transportation show in Hannover zijn model Citypower presenteert.
De Enginius Citypower is verkrijgbaar in twee versies: batterij-elektrisch of met een brandstofcel. Beide zijn bakwagens van 16 ton, gebaseerd op een Mercedes Atego met een Classic Space-cabine. Er zijn twee wielbasissen beschikbaar (4.760 mm en 5.360 mm).
Volgens Enginius ontwikkelt de asynchrone elektromotor een vermogen van 248 kW (en zelfs 368 kW op piek). Het motorkoppel wordt via een automatische versnellingsbak met drie versnellingen overgebracht op de wielen. De BEV-versie heeft batterijen van 280 kWh, wat hem een actieradius geeft van 300 kilometer en een laadvermogen van 8.800 kg. De FCEV-versie gaat nog een stap verder, met een laadvermogen van 9.400 kg en een beloofde actieradius van 600 kilometer. Het voertuig vervoert 32 kg gasvormige waterstof in tanks ontwikkeld door Enginius, bij een druk van 350 bar.
De eerste Citypower-voertuigen worden eind 2025 geleverd.