In Hannover stelt Renault de Estafette voor, een innovatieve elektrische concept die over een jaar of 2 in productie zal gaan. Daarnaast toont het Franse merk een waterstofversie van de nieuwe Master. Die Master valt ook in de prijzen als VAN of the Year 2025.
Tijden veranderen, en dus werken merken hard aan bestelwagens die moeten inspelen op die nieuwe realiteit. Kia bijvoorbeeld, dat met zijn PBV’s een reeks elektrische en geconnecteerde voertuigen voorstelt, maar ook Renault. Het merk toont op de IAA in Hannover de Estafette Concept. Die staat maakt optimaal gebruik van zijn 100% elektrische en ‘Software Defined Vehicle’-platform (ontwikkeld door Flexis, de joint-venture van onder andere Renault en Volvo) door een unieke combinatie van eigenschappen te bieden. Over de aandrijflijn, het batterijpakket en het rijbereik wordt echter nog met geen woord gerept, en dat terwijl het model binnen twee jaar in productie gaat.
Uitbreiding van het Renault-gamma
Het resultaat is een bestelwagen die nauwelijks langer en iets breder is dan de Kangoo L2, maar veel hoger is (2,59 meter!). Daardoor biedt hij een laadvolume dat vergelijkbaar is met de huidige Trafic L1 H2, maar dan met een koetswerk dat op een standaard parkeerplaats past en een draaicirkel heeft die vergelijkbaar is met die van een Renault Clio. Compleet met een digitale architectuur voor OTA-updates, vlootopvolging via Mobilize en een naadloze integratie van ombouwtoepassingen. De productieversie van de Estafette wordt geen vervanger van een bestaand model, maar wordt een aanvulling op het Renault-gamma.
De Estafette Concept ziet er eerder futuristisch uit, met een glad koetswerk voor betere aerodynamische prestaties en dus een lager verbruik en een groter rijbereik (iets wat Renault ook al presteerde met de nieuwe Master), maar vooral ook een reeks slimme features die het dagelijks leven van de chauffeur makkelijker maken. Een panoramische voorruit bijvoorbeeld, schuifdeuren om in en uit te stappen, een binnenruimte met een stahoogte van meer dan 1,90 meter, lades onder de bestuurderszetel, een verbinding tussen de cabine en de laadruimte en een rolluik in plaats van achterdeuren. Een walk-through concept dat het leveren van pakjes bijvoorbeeld makkelijker en veiliger moet doen verlopen. De productieversie wordt flexibel aanpasbaar, dus we mogen ons verwachten aan verschillende uitvoeringen naast deze versie die specifiek gericht is op pakjesleveringen in de stad.
VAN of the Year, waterstof en last-mile
De eerder dit jaar voorgestelde Master werd op de IAA uitgeroepen tot VAN of the Year als opvolger van de Ford Transit Custom. Een mooie bekroning, die de aerodynamische Master onder andere te danken heeft aan zijn ‘multi-energie-platform’, met naast diesel ook elektrisch en waterstof. Van die laatste is in Hannover de in samenwerking met waterstofspecialist Hyvia ontwikkelde productieversie voorgesteld. De Master H2-Tech krijgt (zoals de meest waterstofbestelwagens) een architectuur met een brandstofcel en een batterijpakket dat pieken in de stroomvraag en de energierecuperatie voor zijn rekening kan nemen, terwijl de brandstofcel waterstof omzet in stroom om de batterij op te laden. Renault claimt een rijbereik van 700 km en een tanktijd van 5 minuten, om zo een uitstootvrij alternatief te bieden dat beter geschikt is voor lange afstanden dan een 100% elektrisch model. De Master H2-Tech wordt vanaf 2025 geleverd in markten waar de vraag groot genoeg is. Of België daarbij zal zijn, is op dit moment nog niet zeker.
Een laatste opvallend model op de Renault-stand in Hannover is een oude bekende, de Mobilize Bento waar het merk al een aantal jaar salons mee afschuimt. Niets nieuws onder de zon, maar het merk laat wel weten dat de productieversie van de (praktischere en comfortabelere) opvolger van de Twizy Cargo volgende maand voorgesteld wordt op het Salon van Parijs.