De UPTR gaf BDO de opdracht om de jaarrekeningen voor 2023 van de Belgische transport- en logistieke operatoren te analyseren. Uit de resultaten blijkt dat een aantal structurele indicatoren in 2023 verslechterd zijn, wat het begin van een vertraging van de economie weerspiegelt.
In vergelijking met de studies die BDO de voorbije jaren uitvoerde, is er één groot verschil: terwijl de studie vroeger alleen betrekking had op wegtransportbedrijven, omvat ze nu ook bedrijven met NACE-codes 521 (opslag en bewaring) en 522 (ondersteunende transportdiensten). Michaël Reul, secretaris-generaal van de UPTR, legt uit: “Er is een duidelijke correlatie tussen bedrijven die actief zijn in deze twee bedrijfssegmenten. Transport en logistiek zijn twee zijden van dezelfde medaille en deze sector volgt de ups en downs van andere delen van de economie. Een vertraging van de economie heeft een onmiddellijke impact op de transportvolumes en logistieke activiteiten”.
De belangrijkste bevindingen van de BDO-studie zijn als volgt
- de liquiditeit in algemene zin blijft verbeteren en de gemiddelde tijd om betaling van klanten te ontvangen is verder gedaald tot 51 dagen (4 dagen minder dan 4 jaar geleden).
- Spelers in de T&L-sector betalen hun handelsschulden drie dagen eerder dan dat ze hun vorderingen innen, wat de cashbuffer vergroot die nodig is om hun bedrijfscyclus soepel te laten verlopen.
- De solvabiliteitsratio blijft op 42%, nog steeds onder het gemiddelde van de Belgische economie. “Hoewel deze schuld het mogelijk maakt om te profiteren van de financiële hefboomwerking (vooral in een periode van lage rentevoeten), kan ze nu nadelig zijn voor bepaalde spelers, met een gemiddelde financieringskost voor de sector van ongeveer 4% in 2023 (tegenover 2% in 2022)”, becommentariëren Alexandre Streel (Partner) en Maxime Ledent (Manager) bij BDO.
- het aantal bedrijven met een negatief eigen vermogen is toegenomen
- de EBITDA-marge, die in 2020 en 2021 recordhoogten bereikte (vooral aangedreven door e-commerce, nog versterkt in de Covid-periode), lijkt sinds 2022 te lijden onder de inflatoire context.
- Het rendement op geïnvesteerd vermogen is licht verslechterd door de stijging van de bedrijfskosten (en in het bijzonder de stijging van de salarissen) en de financiële kosten.
Alexandre Streel en Maxime Ledent vatten de financiële resultaten samen: “[…] na een Covid-periode die zijn activiteiten ‘boostte’, vertoont de sector Transport en Logistiek in 2023 tekenen van vertraging. De belangrijkste oorzaken zijn een stagnerende verkoop, marges die worden uitgehold door stijgende personeelskosten, een vertraging van de investeringen die met name verband houdt met de stijgende rentevoeten, en een slappe arbeidsmarkt. De bedenkingen die we vorig jaar uitten over de ‘veerkracht van de sector die op de proef wordt gesteld’ in 2023 zijn dus uitgekomen.”
Michael Reul besluit: “Onze nieuwe en toekomstige Belgische politici zullen de huidige economische situatie niet kunnen negeren. De cijfers spreken voor zich, en ze zijn niet goed. De tijd is gekomen om niet te belasten, maar om KMO’s te helpen de overstap te maken naar energie-efficiëntie, in een sombere mondiale context.