Van Hools herstelplan goed op schema

Van Hool en zijn nieuwe aandeelhouder GRW nemen deel aan de IAA Transportation in Hannover. Op de stand zijn alleen tankopleggers te zien, maar CEO Gerhard Van der Merwe bevestigt dat er ook een reeks containerchassis zal worden behouden. Precies wat het bedrijf uit Lier weer aan het bruisen krijgt…

De doorstart van Van Hool is een zaak van lange adem. “Vanaf de dag dat we de activa van Van Hool overnamen, moesten we eerst zorgen voor de uitlevering van openstaande orders die door het faillissement geblokkeerd waren. We zijn meteen aan de slag gegaan om de productie efficiënter te maken door over te stappen van een werkpleksysteem naar een online systeem. De volgende stappen waren de implementatie van een nieuw ERP-systeem, omdat het huidige systeem volledig verouderd was en geen goed inzicht gaf in de productie en de financiële parameters. Zowel op het vlak van systemen als op het vlak van merkidentiteit moeten we tegen eind 2024 alle banden verbroken hebben met de andere divisie van van Hool, die bussen produceert”, legt de nieuwe CEO uit.

Hij huurt een villa in Lier en is twee dagen per week in de fabriek, terwijl de rest van zijn activiteiten in Zuid-Afrika plaatsvinden. Hij schetst ook het toekomstige Van Hool-gamma: tankopleggers en -opbouwen, zowel kippend als niet-kippend, tankcontainers, silo’s, containerchassis aangepast aan het vervoer van tankcontainers en producten op maat. Binnen de GRW Groep wordt Van Hool verantwoordelijk voor alle roestvrijstalen producten en GRW voor aluminium componenten, waarbij Van Hool het enige merk van de Groep wordt in Europa. Gerhard Van der Merwe is in ieder geval trots dat hij de drijvende krachten van Van Hool, zowel op het gebied van ontwerp als productie, grotendeels heeft kunnen behouden.

“Sinds we opnieuw van start zijn gegaan, hebben we al 1.037 vaste bestellingen geboekt en 273 voertuigen afgeleverd in vier maanden”, zegt een opgetogen Gerhard Van der Merwe. “Tegen 2025 is het onze ambitie om 1.300 eenheden in België te produceren, wat ongeveer 60% van de productie van het vroegere Van Hool zal vertegenwoordigen. Twee dingen zullen fundamenteel veranderen: we gaan investeren in de modernisering van de fabriek, met gerobotiseerde lasstations voor de tanks en een productiesysteem waarmee we verschillende modellen op dezelfde productielijn kunnen bouwen. We gaan ook een echt verkoopteam opzetten. Vroeger waren het de klanten die naar Van Hool kwamen, vanaf nu is het Van Hool die naar de klanten gaat. We beginnen met de Benelux, gevolgd door Duitsland, Polen, Scandinavië en de Britse eilanden.”

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo