De nieuwe Vlaamse begroting zal een impact hebben op de transportsector. Er liggen immers plannen op tafel om te sleutelen aan de kilometerheffing. Ook op federaal niveau wordt, via de professionele diesel, gekeken naar extra inkomsten uit het wegvervoer.
“Volgens de signalen die wij opvangen liggen er bij de Vlaamse begroting twee pistes op tafel wat de kilometerheffing betreft,” zegt Philippe Degraef van Febetra. “Een verhoging van de tarieven, dan wel een ‘differentiatie’ in een dagtarief en gunstiger nachttarief.”
De maatregel lijkt bedoeld om het vrachtverkeer meer ’s nachts te laten verlopen, maar daar is de vervoerdersfederatie niet van overtuigd. “We kunnen hier niet achter staan. Je kunt pas van differentiatie spreken als de hele logistieke keten mee is. Wat voor zin heeft het om chauffeurs ’s nachts de baan op te sturen als ze moeten wachten tot ’s ochtends bij de klant de poort open gaat? Voor ons kadert dit in de zoektocht naar extra inkomsten. Het alternatief, het invoeren van een kilometerheffing voor iedereen is een groot taboe, aan Waalse zijde nog meer dan aan Vlaamse.”
Nog volgens Degraef wordt er ook op het federale niveau gezocht naar extra inkomsten uit de transportsector. Zo zou de professionele diesel op hetzelfde niveau komen als in Frankrijk, wat concreet zou betekenen dat er 4 cent per liter minder teruggestort wordt. Volgens Febetra zorgt dit voor een inkomstenderving voor de Belgsiche overheid: “De internationale transportspelers zullen niet meer in België tanken, maar in Luxemburg. Op die manier loopt de Belgische staat inkomsten uit de accijnzen mis.”