De aankondiging komt net voor het begin van de IAA Transportation beurs, maar de verkoop zal pas in de tweede helft van 2025 starten: Volvo Trucks gaat een nieuwe versie van de FH Electric op de markt brengen, die voor het eerst een aangedreven as zal gebruiken en een actieradius tot 600 kilometer zal hebben.
Momenteel is de actieradius van de Volvo FH Electric beperkt tot 300 kilometer met een conventionele aandrijflijn, d.w.z. een elektromotor gekoppeld aan een transmissie en een conventionele achteras. Het is nu twee jaar geleden (op de IAA van 2022 om precies te zijn) dat Volvo Trucks het prototype van zijn eerste elektrische as onthulde, met de bedoeling om deze zowel met tractiebatterijen als met een brandstofcel te gebruiken.
Het voordeel van de aangedreven as is dat er meer batterijpakketten in een vrachtwagen met dezelfde wielbasis passen. Volvo Trucks kondigt dus niet meer en niet minder dan een verdubbeling van de actieradius van de FH Electric aan, maar doet nog geen mededelingen over de technische kenmerken van de nieuwe as. Wat wel zeker is, is dat de Zweedse fabrikant het aantal benodigde batterijpakketten moeilijk zal kunnen verdubbelen om een dergelijk resultaat te bereiken. Momenteel kan de FH Electric tot 540 kWh leveren met zes accupacks. Om de actieradius te verdubbelen, moet er aanzienlijke vooruitgang worden geboekt op het gebied van de accu’s zelf, het accumanagementsysteem en de algehele efficiëntie van de aandrijflijn. De positieve invloed van de nieuwe Aero-cabine zou ook een grote rol moeten spelen bij het verbeteren van de actieradius.