De risico’s op cyberaanvallen, drugtrafieken en diefstallen in de logistiek zijn hoger dan ooit. Daarom organiseert Log!Ville tot 19 december thematours rond Supply Chain Security. Zo’n 13 bedrijven stellen er de nieuwste technologieën voor om de beveiliging van transport- en logistieke operaties te verhogen.
De beveiliging van de supply chains behelst veel verschillende aspecten, gaande van cybersecurity tot diefstalpreventie over digitale toegangscontrole, videomonitoring of ongevallenpreventie met heftrucks. De thematische rondleiding belicht de diversiteit aan uitdagingen. De rode draad tijdens de gesprekken met de verschillende partners: veel logistieke bedrijven plaatsen deze risico’s veel te laag op hun agenda.
Cyberaanvallen
Dat bleek ook tijdens de avant-première, waarbij drie sprekers wat dieper ingingen op sommige van die uitdagingen. Ondanks recente cyberaanvallen – zoals die op Maersk, die het bedrijf tien dagen lang lamlegde – beveiligen transport- en logistieke ondernemingen hun IT-systemen onvoldoende, stelt Gunther Storme vast. Dit terwijl cybercriminelen steeds gewiekster te werk gaan.
“Always be prepared” was zijn boodschap. Hij benadrukte dan ook de noodzaak aan preventiemaatregelen zoals multifactor identificatie, offline backups, gelaagde verdedigingsmodellen, enzovoort.
Verdachte activiteiten
Ook de beveiliging van logistieke sites werd toegelicht. Zo kondigde Proximus in primeur de nakende lancering van Nxt aan, hun nieuw aanbod voor Video Surveillance as a Service (VSaaS). Dankzij de Proximus Cloud en artificiële intelligentie kunnen verdachte activiteiten automatisch gedetecteerd worden.
“De camera’s worden getraind om het onderscheid te maken tussen normaal (vast) gedrag en anomalieën,” legt Ken Schepers, Product & Solutions Manager bij Proximus. Volgens hem zal videobewaking in de nabije toekomst steeds meer evolueren naar slimme, cloudgebaseerde systemen. Dit wordt gestimuleerd door nieuw ‘cloud native’ camera’s.
Vlotte doorstroming
Beveiliging mag echter niet ten koste gaan van een vlotte doorstroming binnen de supply chains. Mieke Laethem, manager Trade Facilitation bij Port of Antwerp-Bruges, gaf het voorbeeld van het systeem Certified Pick-up, waarbij binnenkomende containers enkel nog kunnen opgehaald worden na controle op basis van biometrische gegevens in plaats van een pincode.
Meer informatie over de thematours Supply Chain Security: logiville.be/rondleidingen/thema-tour/