Gisteren konden we een Mercedes-Benz eActros 600 met een gewicht van 42 ton testen op onze testroute in de Ardennen. Het was een veeleisende route, met onder andere de Baraque-Fraiture heuvel op de E25, maar de eActros presteerde uitstekend op het gebied van brandstofverbruik.
De omstandigheden waren echter niet ideaal, want de trekker was niet gekoppeld aan een aerodynamische testoplegger maar aan een volledig conventionele oplegger. Met een totaalgewicht van 42 ton haalde de eActros 600 op het traject tussen Bettembourg (in het Groothertogdom Luxemburg) en Luik een gemiddelde snelheid van 82 km/u ondanks drie zones waar de maximumsnelheid beperkt was tot 70 km/u op de E411 en E25.
Over de 170 kilometer van de brandstofverbruiktest verbruikte de eActros 90,4 kWh/100 km. Dit is meer dan 10% minder dan wat Daimler Truck-testers tijdens de European Testing Tour haalden (102 kWh / 100 km) en is zelfs minder dan wat Tesla heeft aangekondigd voor zijn Semi (zij het met een totaalgewicht op de grond van slechts 38 ton), namelijk 100 kWh / 100 km. Na het afleggen van de volledige afstand (402 km) had de eActros nog een actieradius van 125 km, wat een totale actieradius geeft van 527 km. Een uitstekend resultaat dat als benchmark zal dienen voor alle andere elektrische trucks die we de komende weken zullen testen…