Volgens de laatste cijfers van de fabrikantenorganisatie ACEA ligt het aantal registraties van vrachtwagens iets onder het niveau van 2023 als de eerste drie kwartalen van het jaar worden meegerekend. Wat nog verrassender is, is dat deze daling ook wordt weerspiegeld in het aantal elektrische trucks… maar dit is te wijten aan politieke beslissingen in slechts één land.
Na negen maanden zijn er 7,3% minder vrachtwagens geregistreerd dan in 2023. Het aantal elektrische voertuigen is met 6,6% gedaald. Als we de cijfers per land analyseren, zien we de grote impact van de subsidies die de lidstaten toekennen voor de aankoop van emissievrije voertuigen en andere maatregelen om elektrische voertuigen te promoten. In Nederland bijvoorbeeld steeg het aantal inschrijvingen van elektrische zware vrachtwagens met 27,1%, maar was er een daling van 85,8% in de categorie elektrische lichte vrachtwagens. Dit wordt verklaard door de onzekerheid die enkele maanden heerste over de mogelijkheid om elektrische bestelwagens tot 4,25 ton MTM te registreren en te laten besturen door houders van een B-rijbewijs. In 2023 werden deze voertuigen ingedeeld in categorie N2, waardoor de resultaten voor dit marktsegment in Nederland automatisch stegen.
Het andere grote land met een spectaculaire daling was Frankrijk (-74,5%). Over het algemeen noteerden de andere markten stijgingen in de categorie lichte voertuigen gaande van 35% (zoals in België) tot 50%. Voor zware voertuigen is de algemene trend stijgend: +41,2% voor de EU als geheel, met slechts één dalende markt: België! In negen maanden tijd werden in ons land slechts 61 elektrische vrachtwagens ingeschreven, een daling met 29 eenheden in vergelijking met de eerste negen maanden van 2023.