“Vrachtwagenchauffeurs moeten het hele jaar door gerespecteerd worden en niet alleen op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur.” Dat zegt Jan Van den Bosch, bedrijfsleider van Benelux Trans, die nog regelmatig zelf achter het stuur van een vrachtwagen zit en dus goed weet dat chauffeurs niet overal met open armen worden ontvangen.
Benelux Trans in Groot-Bijgaarden werd opgericht in 1928 door de overgrootvader van Jan en zijn broer Robin. “We tellen nu een vijftigtal werknemers maar zijn nog steeds een familiebedrijf met heel wat medewerkers die hier al 20 tot meer dan 30 jaar in dienst zijn.”
Dit jaar doet Benelux Trans voor het eerst mee aan de Dag van de Vrachtwagenchauffeur en denkt nog na over wat ze die dag speciaal zullen doen. “Voor mij moet het altijd Dag van de Vrachtwagenchauffeur zijn”, benadrukt Jan. “Je chauffeurs moet je met respect behandelen, tijdig betalen en goed materieel bieden. Zo blijven ze gemotiveerd en tevreden. We hebben hier zelfs een chauffeur die nog voor mijn grootvader heeft gewerkt. Het feit dat bijna de helft van onze chauffeurs hier al meer dan tien of twintig jaar werkt, is ons mooiste visitekaartje.”
Scania en DAF
Benelux Trans heeft een wagenpark van meer dan honderd trailers en een veertigtal trekkers. Veel opleggers worden vooraf geladen bij de klanten, waarna de chauffeurs ze ophalen voor transport. “We rijden zowel met Scania als DAF”, zegt Jan. “Alle met een onderhoudscontract en ze blijven ongeveer zes jaar in dienst. Bij elke aankoop kies ik een vrachtwagen waarin ik zelf zou willen rijden: comfortabel, met een goede muziekinstallatie en voorzien van alle mogelijke veiligheidsopties. Veiligheid staat bij ons voorop. We doen er alles aan om ongelukken te vermijden.”
Onlangs werd een nieuwe DAF XG+ aangeschaft voor een van de chauffeurs. “We doen ook uitzonderlijk vervoer en dan komt het voor dat een chauffeur moet overnachten in de cabine, zoals Mark Maesfrancx. Die XG+ is dus ideaal. We bieden ook kraanwerk aan, zodat chauffeurs bij ons kunnen doorgroeien van regulier transport naar speciaal vervoer.” De chauffeurs bij Benelux Trans krijgen mooi materiaal maar op veiligheidsvlak is Jan streng. “Er mag niets voor de voorruit hangen dat het zicht belemmert.”
Koffieautomaat
Het gebrek aan respect waar chauffeurs op sommige plaatsen mee te maken krijgen, ergert Jan. Hij vertelt over een ervaring van enkele jaren geleden, toen hij als chauffeur bij een bedrijf aankwam. Een bord bij de ingang informeerde chauffeurs in vijf talen: Niet op het raam tikken. We hebben u gezien. Stel geen vragen. “Daar was ik echt niet goed van”, vertelt Jan. “Zo laat je chauffeurs voelen dat ze niet welkom zijn. Voor veel bedrijven is transport een noodzakelijk kwaad, iets wat ze liever zien verdwijnen.”
Bij Benelux Trans wordt respect voor iedere medewerker net benadrukt, of je nu chauffeur, planner of magazijnier bent. “Je moet je mensen naar waarde schatten en hen fatsoenlijk behandelen en dat niet een dag in het jaar maar alle dagen. Er staat hier een koffiemachine en die is gratis voor iedereen. Die koffieautomaat is waarschijnlijk ons hardst werkende toestel en wordt door alle chauffeurs, medewerkers en bezoekers gewaardeerd.”