Er zijn wat bedenkingen over de positieve of negatieve impact van Black Friday op de samenleving in het algemeen, maar het valt niet te ontkennen dat het een piek in de pakketbezorgingsactiviteit genereert. Maar ook hier zijn er voor- en nadelen.
PostNL, bijvoorbeeld, heeft deze week al de drukste dag in zijn geschiedenis genoteerd voor pakketverwerking in de Benelux, met meer dan 2,8 miljoen verstuurde zendingen. Bij bpost is het een traditie geworden om de operationele teams te versterken met leden van het administratief en leidinggevend personeel die een handje komen toesteken in de sorteercentra. “Het gaat om 400 mensen van het hoofdkantoor, naast 1.100 tijdelijke medewerkers die onze teams komen versterken voor de eindejaarsperiode”, legt Laura Cerrada Crespo uit, een woordvoerster van bpost. De Belgische operator verwacht een piek van 800.000 pakketten per dag, wat neerkomt op een stijging van 60% in vergelijking met een normale dag.
Dag van de bezorging
Deze koopgolf heeft echter een keerzijde. Volgens vakbond BTB zijn het de (vaak zelfstandige) bezorgers die de rekening betalen. Daarom organiseert de UBT op 29 november de Dag van de Pakketbezorger. “Deze dag is een goede gelegenheid om hen aan te moedigen en erkenning te geven voor het harde werk dat ze dag in, dag uit doen. Bezorgers verdienen meer dan wie ook een pakje”, legt Tom Peeters, adjunct-federaal secretaris voor Wegtransport en Logistiek van de vakbond, uit.
Meer in het algemeen benadrukt de BTB de noodzaak om de werkomstandigheden en de verloning van de bezorgers te verbeteren. Dit punt werd besproken op een conferentie over duurzame e-commerce, georganiseerd door de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven op 21 november. “Een sector als deze, waar elke cent in de gaten wordt gehouden, heeft er alle belang bij om duidelijkheid te scheppen, zowel voor de chauffeurs als voor de verkeersveiligheid. Daarom maken we ons sterk voor de invoering van Safe Rates wetgeving. Dit zijn duidelijke minimumtarieven die gelden voor elke speler in de sector. Ze zijn controleerbaar en voor alle opdrachtgevers gemakkelijk terug te vinden”, stelt Frank Moreels, voorzitter van de BTB.
bpost domineert
Volgens het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) wordt de Belgische markt gedomineerd door bpost, met een geschat marktaandeel tussen 30% en 40%. Het wordt gevolgd door drie spelers met een geschat marktaandeel tussen 10 en 20% (DPD, PostNL en UPS in die volgorde). GLS en Mondial Relay hebben een marktaandeel tussen de 5 en 10%, en de andere spelers zitten onder de 5%. De belangrijkste spelers in deze groep zijn DHL eCommerce, DHL Express, FedEx, Amazon en Colis Privé.