Twee weken na de aankondiging dat het internationale transportnetwerk van de Turkse groep Ekol Logistics niet zou worden overgenomen, heeft DFDS aangekondigd dat het de overname heeft afgerond en alle benodigde vergunningen van de mededingingsautoriteiten heeft gekregen.
In slechts een paar dagen tijd heeft DFDS zijn standpunt gewijzigd nadat een nieuwe overeenkomst was bereikt tussen de twee partijen, met name over het bedrag van de schuld die in de transactie is opgenomen. Dit punt was vooral cruciaal omdat de EBIT-marge van het Turkse bedrijf is gedaald tot 2,5% in 2023 en voor 2024 wordt een verlies verwacht. DFDS betaalt 240 miljoen euro voor de overname, 20 miljoen euro minder dan de geplande aankoopprijs in april 2024. Dit vertegenwoordigt 55% van de jaarlijkse omzet die wordt gegenereerd door het internationale netwerk van Ekol.
“DFDS’ overname van Ekol’s internationale transportnetwerk versterkt aanzienlijk ons vermogen om een betrouwbare en efficiënte transportinfrastructuur te bieden ter ondersteuning van Turkije’s groei als productiecentrum. Gezien de herziene voorwaarden, de goed voorbereide businessplannen en de kracht van ons uitgebreide netwerk, zijn we goed gepositioneerd om onze activiteiten in het Middellandse Zeegebied te beschermen en te laten groeien,” aldus Torben Carlsen, CEO van DFDS.
Meer dan de helft van de zendingen van Ekol Logistics is een combinatie van wegvervoer, spoorvervoer en de veerboten van DFDS, waarvan Ekol de grootste klant was in het Middellandse Zeegebied. Dit verklaart deels de interesse van DFDS om deze verlieslatende tak over te nemen, mede door de negatieve trend in de Europese export naar Turkije. DFDS gaat nu een bedrijfsplan uitvoeren dat gericht is op het verbeteren van de EBIT-marge tot ongeveer 5% tegen het einde van 2027. Volgens de Deense groep moet het break-evenpunt eind 2025 worden bereikt, terwijl de jaarlijkse omzetgroei meer dan 5% moet bedragen.