Een magazine, een radioprogramma en filmpjes. Gheeraert doet er alles aan om zijn helden van de weg – de Gheroes – in de kijker te zetten en hen hun verhaal te laten vertellen. Zoals dat van Matano die tijdens een safari in Kenia zijn vrouw leerde kennen, met haar naar België kwam en nu een Ghero is bij Gheeraert.
Met Stijn en Peter Gheeraert staat de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf dat 200 werknemers telt en Transporteur van het Jaar was in 2017. “Onze focus ligt op distributie”, zegt communicatieverantwoordelijke Sarah Van Landschoot. “Maar we willen ook duurzame relaties met klanten opbouwen. Daarom engageren we ons om 98% van onze leveringen op tijd en compleet af te ronden. Daarin spelen de chauffeurs een cruciale rol, samen met de klantendienst en het slimme klantenportaal, waarmee klanten hun zendingen live kunnen volgen.”
Gheeraert zet sterk in op people management en interne communicatie. Het heeft een magazine, een radioprogramma en filmpjes waarin de Gheroes – de medewerkers – hun verhalen delen. Zo is er het filmpje van Matano die in Kenia safari’s organiseerde, er zijn vrouw leerde kennen, haar volgde naar België en solliciteerde bij Peter Gheeraert. Hij werkt sinds 2008 bij Gheeraert, eerst in de truckwash maar nu als chauffeur dankzij het bedrijf dat hem de kans gaf zijn CE-rijbewijs te halen. In het filmpje zie je niet enkel dat Matano ervan geniet om met de vrachtwagen te rijden, hij vertelt ook over zijn trainingen om met collega’s mee te doen aan een triatlon.
Dakcontrole
In het magazine vind je tal van verhalen, zoals dat van Jo-Ann – Queen of the Cabin – die ’s morgens vroeg stond te tanken in Loppem om te vertrekken naar Frankrijk en plots in haar zijspiegel mensen vanop het dak naar beneden zag komen. “Ze hadden het dak opengesneden en zich daarin verschuild”, vertelt Jo-Ann. “Dat was echt schrikken. Sindsdien vraag ik altijd dakcontrole bij P&O.”
Maar er staan niet enkel verhalen in het magazine. Zo test chauffeur Jimmy Gevaert de app Truckmeister, de gps die truckers belooft hen veilig en snel ter plaatse te brengen. “Ik ben superpositief over Truckmeister en zou het elke chauffeur aanraden. De app geeft juistere info dan de gps aan boord en wordt automatisch geüpdatet. Je kunt hem gratis downloaden.”
Superheldendag
De naam Gheroes voor de werknemers van Gheeraert kwam er tijdens corona toen alles plat lag en vrachtwagenchauffeurs ervoor zorgden dat we toch nog aan levensnoodzakelijke zaken als voeding geraakten. “We organiseerden toen een superheldendag”, vertelt Sarah. “Daaruit is het idee ontstaan om onze medewerkers Gheroes te noemen, een naam die sindsdien iedereen binnen het bedrijf draagt.”
De kernwaarden die hieruit voortvloeiden zoals ‘een Ghero is nooit alleen’ en ‘wij fiksen alles’ worden actief uitgedragen via onder andere plaktattoos met deze boodschappen. “We hebben al 30 portretten van chauffeurs met zulke tattoos”, vertelt Sarah trots.
Playlists
Gheroes delen niet alleen hun werkervaringen, maar ook hun passies via het interne radioprogramma De Cabine. “De gast kiest zijn favoriete muziek”, zegt Sarah. “Op basis daarvan praten we over zijn of haar leven en werk. Zo is er een groepje collega’s – de Gherobikers – dat samen een roadtrip naar Londen maakte. Het is geweldig om te zien hoe veelzijdig onze chauffeurs zijn. We hebben er eentje die taarten bakt, een andere leest Dostojewski en nog iemand restaureert oldtimer tractoren. Tijdens de zomerbarbecue zorgde een dj-chauffeur voor de muziek. Ondanks hun drukke job hebben onze chauffeurs verrassend veel hobby’s.”
Dat Gheeraert van in het begin meedeed aan de Dag van de Vrachtwagenchauffeur hoeft dan ook niet te verwonderen, ook dit jaar doet het bedrijf opnieuw mee. Er komen complimentenkaartjes en playlists met de favoriete muziek van de chauffeurs met onder meer: Can’t Stop the Ghero – dansmuziek, Ik ben zo Eenzaam zonder Ghero – klassieke Nederlandstalige meezingers, Ghero to Hell – Rock & Metal en You’re My heart, you’re My Ghero – moderne pop.