Een trekker-oplegger of een vrachtwagen met aanhangwagen in een garage parkeren? De leerlingen van het zesde jaar Vrachtwagenchauffeur van Don Bosco Haacht draaien er hun hand niet voor om. Zo zet de zeventienjarige Roel een vrachtwagen met aanhangwagen in slechts 37 seconden achterwaarts in de garage, tegen de hand in.
Op donderdag 12 december is het Dag van de Vrachtwagenchauffeur, de ideale gelegenheid om niet alleen de chauffeurs van nu maar ook die van morgen in de kijker te zetten. Transportmedia trok naar Peutie waar elf jongens en één meisje op het oefenterrein bezig zijn om de manoeuvres onder de knie te krijgen. Om de beurt kruipen ze achter het stuur van een van de drie voertuigen, terwijl hun klasgenoten en drie instructeurs toekijken om te zien of de manoeuvres correct worden uitgevoerd.
De studierichting Vrachtwagenchauffeur begint in Vlaanderen in de derde graad van het secundair onderwijs – de laatste twee jaren. In Wallonië en Brussel kan deze opleiding al vanaf het vierde jaar gevolgd worden. Naast algemene vakken – met extra aandacht voor Frans, Engels en Duits – krijgen de leerlingen vakken als Routeplanning, Economie, Onderhoudstechnologie, Laad- en lostechniek, en ADR-wetgeving. Uiteraard zijn er ook praktijkvakken zoals Autotechniek, Laad- en lostechniek en Autorijtechnieken.
Peutie
Voor die praktijklessen trekken de leerlingen naar Peutie. “Bij de start van deze opleiding hebben ze natuurlijk nog geen rijbewijs”, vertelt leraar Kilian Vermaelen. “Vanaf hun vijftiende mogen ze rijden op een afgesloten terrein. Tegen het einde van het vijfde jaar mogen ze de weg op. Tijdens zowel het vijfde als het zesde jaar lopen de leerlingen stage bij een transportbedrijf.”
De praktijklessen worden gegeven door Tom Franssen, Floris Peters en Kilian Vermaelen, allen met ervaring als vrachtwagenchauffeur. Naast de praktijklessen verzorgen zij de theorie over ADR, routeplanning, verkeersregels, en laad- en lostechnieken. Voor de praktijk hebben ze drie vrachtwagens van het Sociaal Fonds Transport en Logistiek, voorzien van dubbele pedaalbediening zodat de instructeur kan ingrijpen indien nodig.
Ardennenstage
In plaats van een slaapcabine is er een extra rij met vier stoelen, zodat tijdens de praktijklessen vier leerlingen kunnen meerijden. “Ze leren veel van elkaar”, zeggen Floris en Tom. “Tijdens het meerijden wordt niet geslapen, maar juist goed geobserveerd wat de collega doet. Voor de zesdejaars is er ook de Ardennenstage. Een week lang oefenen ze daar op smalle, kronkelige wegen en doen ze twee avondritten om ervaring op te doen met rijden in het donker.” In totaal zit elke leerling tijdens de twee jaar opleiding ruim honderd uur zelf achter het stuur.
Intussen oefenen de toekomstige chauffeurs in Peutie de manoeuvres die ze moeten beheersen voor het praktijkexamen. Ze leren onder meer aan- en loskoppelen, recht achteruit rijden, parkeren aan een trottoir en loskade, en diverse X-manoeuvres. Dit doen ze zowel met een trekker-oplegger als met een vrachtwagen met aanhangwagen. Hoewel ze hun rijbewijs nog niet hebben, is het indrukwekkend hoe de zeventienjarigen al zo vlot met de vrachtwagens kunnen manoeuvreren.
De twaalf zesdejaars hebben elk hun eigen achtergrond, maar delen een passie voor de vrachtwagen. Jef Poels, bijvoorbeeld, heeft het vak van huis uit meegekregen: “Thuis hebben we drie vrachtwagens en het is mijn bedoeling om mee in het bedrijf te stappen.” Matthew Curran, die eerst de richting elektriciteit volgde, heeft geen achtergrond in de transportsector, maar besloot over te schakelen “omdat ik echt vrachtwagenchauffeur wil worden.”
V8
Roel De Mulder was vanaf het derde jaar al enthousiast over de richting Vrachtwagenchauffeur. “Toen ik elf was, leerde ik al met de auto rijden”, zegt Roel, die het manoeuvreren goed onder de knie heeft. “Mijn vader werkte bij Volvo Trucks en MAN, en mijn grootvader reed vrachtwagen en bus. Later zou ik het liefst met een Scania V8 rijden.” Roel liep vorig jaar stage bij Transport Van den Acker in Tildonk.
Weronika Zielinska is het enige meisje in de zesde klas – in het vijfde jaar zijn er wel vier meisjes op vijftien leerlingen. “Ik hou vooral van de praktijk”, vertelt Weronika. “Maar na dit jaar ga ik eerst nog boekhouden studeren voordat ik ga werken.”