transport media logo

De Volvo FM en FH schitteren in de Euro NCAP-tests

Dit is de allereerste keer dat de onafhankelijke organisatie Euro NCAP vrachtwagens aan haar veiligheidstests onderwerpt en het minste wat we kunnen zeggen is dat Volvo Trucks de lat erg hoog heeft gelegd, met zowel de FM als de FH die de hoogst mogelijke score behaalden: 5 sterren. Andere merken deden het veel minder goed.

De Euro NCAP-classificaties hebben betrekking op drie gebieden: rijveiligheid, het vermijden van ongevallen en veiligheid na ongevallen. Op dit laatste gebied biedt bijvoorbeeld geen enkele fabrikant een directe elektronische oproep (e-call) of een systeem om inzittenden in alle veiligheid te evacueren. Deze punten zijn daarom niet beoordeeld.

In alle drie de categorieën behaalde de Volvo FM het beste algemene resultaat van alle geteste trucks, met scores van respectievelijk 87%, 89% en 80%. De FH Aero volgde met scores van 80, 89 en 80 procent, waarbij hij op het gebied van direct zicht slechts een paar punten moest toegeven op zijn kleine broertje. “Dit uitstekende resultaat maakt me bijzonder trots omdat het de leidende positie van Volvo Trucks op het gebied van veiligheid bevestigt,” zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.

De Renault Trucks T (respectievelijk 72%, 70% en 80%) en de Scania G (71%, 62% en 80%) kregen vier Euro NCAP-sterren. De andere 4×2 trekkers (DAF XF, MAN TGX, Mercedes Actros en Scania R) kregen drie sterren en de Iveco S-Way dichtte de kloof met één ster en scores van 32, 19 en 80%. Iveco, MAN en Mercedes-Benz hadden het voertuig echter niet rechtstreeks geleverd. Euro NCAP heeft daarom voertuigen van andere bronnen laten testen. In het geval van Iveco en Mercedes-Benz ging het om voertuigen die al ingereden waren en die volgens de twee fabrikanten nog niet uitgerust waren met de nieuwste veiligheidssystemen die aan GSR2 voldeden. Iveco wilde erop wijzen dat de door Euro NCAP gemeten prestaties niet overeenkomen met wat de S-Way voorstelt voor 2025, met name op het gebied van direct zicht. Mercedes-Benz Trucks uitte dezelfde bedenkingen. De MAN TGX daarentegen was een voertuig van modeljaar 2025.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.