Het Duitse handlingmerk Linde geeft zijn assortiment lichte elektrische heftrucks een stevige update. De invoering van de nieuwe Xi-serie en een opfrisbeurt voor de bestaande reeks E14 tot en met E20 resulteert in liefst 26 nieuwe modellen. Transportmedia kon kennis maken met deze nieuwe modellen tijdens een bezoek aan de Linde-hoofdzetel in Aschaffenburg.
Ergonomie en betere prestaties zijn de focus bij de vernieuwing van het nieuwe gamma elektrische heftrucks tot twee ton, het grootste marktsegment binnen de industriële heftrucks. Grootste nieuwigheid is de Xi-klasse. Voor het eerst bouwt Linde immers een serie trucks met geïntegreerde lithium-ion-batterij. Deze serie is dus vanaf het begin opgevat als elektrische heftruck, wat de ontwerper in staat stelde te focussen op een verbeterde ergonomie en betere prestaties qua acceleratie en vooral wendbaarheid.
De Xi-heftrucks beschikken over een 90-voltbatterij (in tegenstelling tot de gangbare 48-voltbatterijen), wat zorgt voor een topsnelheid van 20 kilometer per uur. De bestuurderscabine biedt merkelijk meer hoofdruimte, voet- en bewegingsruimte dan gangbaar is in dit segment. Optioneel kan het klassieke stuurwiel ook door een joystick of ministuur vervangen worden. De Xi-serie is verkrijgbaar met drie of vier wielen, goed voor een totaal van 12 varianten.
De bestaande E-serie (E14 tot en met E20) krijgen een update. Zij kunnen worden voorzien van een lithium-ion-batterij (48 volt), maar kunnend desgewenst ook door loodzuurbatterijen worden aangedreven. Volgens het “plug and play”-principe kunnen ook bestaande batterijen worden ingebouwd. Bovendien is de nieuwe E-serie ook voorzien op het gebruik van brandstofcellen. De nieuwe E-serie komt in 14 drie- en vierwielige varianten. Linde verwacht veel van deze update van zijn elektrische sterkhouder. Van de huidige E16 wist de Duitse fabrikant in de afgelopen jaren 200.000 exemplaren te slijten.
De nieuwe Linde-heftrucks worden ook voorzien van verschillende veiligheidssystemen. Standaard is beveiliging tegen kantelongevallen voorzien. Het nieuwe systeem Linde Reverse Assist brengt de truck bij achteruitrijden vanzelf tot stilstand wanneer een obstakel wordt gedetecteerd. De geïntegreerde camerasystemen Reverse Assist Camera en Front Assist Camera maken zelfs gebruik van artificiële intelligentie om actief in te grijpen bij gevaar.