In principe mogen elektrische trucks (nog) niet afwijken van de gebruikelijke maten en gewichten. Colruyt heeft echter een derogatie gekregen van de Vlaamse regering om een proefproject op te starten met langere voertuigen.
In afwachting van de nieuwe Europese verordening rond toegestane maten en gewichten wordt er op initiatief van Minister van Mobiliteit Annick De Ridder een proefproject opgestart met langere zero-emissie trucks. Om in aanmerking te komen, kunnen transportfirma’s een vergunning voor hun e-trucks vragen via de website van het Agentschap Wegen en Verkeer. Als eerste mag Colruyt rondrijden met een elektrische Volvo FH Aero.
Tijdens het proefproject wordt de mogelijke hinder die de langere voertuigen veroorzaken bij andere weggebruikers onderzocht, net als de invloed van lading op het bereik van de batterij. Het volledige project wordt later ook geëvalueerd door onder andere de Mobiliteitsraad Vlaanderen, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), de federale en lokale politie. “Het nieuwe reglementair kader zal ervoor zorgen dat we met zero-emissie trucks evenveel lading kunnen vervoeren als conventionele vrachtwagens. Zo vermijden we dagelijks 100 extra ritten. We roepen bij deze ook graag de andere regio’s in ons land op om een gelijkaardig kader aan te nemen”, zegt directeur Logistiek van Colruyt Group, Koen De Vos.
Waarom is deze afwijking noodzakelijk?
Er is geen beperking is op totale lengte van de combinatie voor zover voldaan is aan de wettelijke draaicirkels (binnen en buitenstraal). “Hierbij speelt de specificatie van de oplegger een cruciale rol, gezien deze vooral de binnendraaicirkel zal bepalen”, legt Philippe Jacquemyns (Product Manager bij Volvo Trucks Belgium) uit. “Zodra men gebruik maakt van een elektrisch voertuig komt echter ook het hogere eigen gewicht in de kijker. De Volvo FH Electric weegt circa drie ton meer, evenredig verdeeld tussen voor en achter. Dit betekent drie ton minder koppelschoteldruk. Met de wettelijke compensatie over het gewicht van de trekker is er in de praktijk twee ton minder koppelschoteldruk. Bij een 4×2 trekker betekent dat vooraan in de oplegger ‘wat’ vrije ruimte moet zijn om minder koppelschoteldruk te bekomen. Indien de oplegger gewoonlijk van voor tot achter volledig gevuld is, betekent dit laadlengte verlies.
Bij een 6×2 trekker stelt het probleem van de koppelschoteldruk zich niet, echter wel de totale lengte. Op de 6×2 trekker ligt de koppelschotelpositie verder naar achter (vandaar de langere combinatielengte) omwille van de positie van de steunpoten van de oplegger. Die moeten langs de achterlichten/spatborden kunnen. Deze steunpoten kunnen ook niet meer naar achter geplaatst worden, om de stabiliteit bij het laden aan de laadkaai niet in het gedrang te brengen.”