De officiële datum voor de lancering van de kilometerheffing in Nederland is nog niet bekend, maar deze zal naar verwachting medio 2026 plaatsvinden, zo blijkt uit een mededeling die minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Volgens Madlener verloopt het voorbereidende werk voorspoedig en zal de heffing op tijd van kracht worden. De RDW-beheerder heeft zes aanvragen ontvangen van EETS-aanbieders (d.w.z. bedrijven die de tolkastjes gaan leveren en de heffing gaan innen) en verwacht begin 2025 de eerste overeenkomsten met deze dienstverleners te kunnen sluiten. Daarna volgt een testperiode voor elke EETS-aanbieder. Als de tests afdoende zijn, kunnen ze beginnen met de marketing aan vrachtwagenbezitters. Op 28 juni 2024 werd met Vitronic het enige contract ondertekend voor de satellietmonitoring van voertuigen waarvoor een vergoeding moet worden betaald.
Het project vertegenwoordigt een initiële investering van ongeveer 400 miljoen euro en de netto-opbrengst van de heffing zal worden gebruikt om maatregelen ten gunste van de transportsector te financieren. Volgens schattingen van minister Madlener zal meer dan 1,4 miljard euro worden besteed aan de ondersteuning van de elektrificatie van het vrachtwagenpark.