Afgelopen april kondigde de Deense logistieke dienstverlener DFDS aan het internationale transportnetwerk van de Turkse groep Ekol Logistics te willen overnemen. De deal zou in het vierde kwartaal van 2024 worden gesloten, maar gaat niet door.
De gesprekken tussen DFDS en Ekol startten in oktober 2022. De Deense groep sprak toen van een ‘strategische dialoog’ en de gesprekken mondden in juli 2023 uit in een formeel voorstel om het internationale netwerk van Ekol over te nemen. De overname werd al een keer uitgesteld, maar de overeenkomst werd in april 2024 bevestigd. Op papier was de voorgestelde overname zinvol, omdat het netwerk van DFDS hierdoor zou worden versterkt in een economisch veelbelovend gebied. DFDS was bereid om 1,9 miljard DKK (€250 miljoen) op tafel te leggen.
Officieel trekt DFDS zijn bod in omdat “aan bepaalde contractuele voorwaarden niet is voldaan binnen het overeengekomen tijdsbestek”. Achter deze diplomatiek correcte formulering kunnen heel andere realiteiten schuilgaan, maar het is mogelijk dat de recente prestaties van de internationale transportdivisie van Ekol Logistics achterbleven bij de verwachtingen. Ekol Logistics lijdt bijvoorbeeld onder een grote afhankelijkheid van de automobielsector, die meer dan 34% van de omzet vertegenwoordigt, maar momenteel in grote moeilijkheden verkeert.
Aan de andere kant is DFDS ook voorzichtiger over zijn eigen financiële prestaties: de Deense groep heeft aangekondigd dat zijn resultaten momenteel achterblijven bij de verwachtingen en dat zijn EBIT-verwachtingen voor 2024 naar beneden zijn bijgesteld. Twee belangrijke oorzaken worden genoemd: de meer algemene vertraging van de Europese economie en de intensivering van de concurrentie op de markten voor vervoer over land in Noord-Europa en op de markt voor vrachtveerboten in het Middellandse Zeegebied.