Vanaf 2025 brengt Renault Trucks een versie met groter bereik van zijn elektrische model E-Tech T op de markt: voor het eerst gebruikt de Franse fabrikant een elektrische as (e-axle) in plaats van de conventionele combinatie motor + transmissie + as.
Het eerste gevolg is dat de actieradius van een 4×2 trekker wordt vergroot tot 600 kilometer. Bovendien betekent de e-axle-technologie dat alle componenten van de aandrijflijn zich achteraan het voertuig bevinden. Dit brengt bepaalde uitdagingen met zich mee op het gebied van asbelasting, maar het maakt ook ruimte vrij tussen de zijbalken om extra batterijpakketten te plaatsen.
“De komst van deze elektrische truck zal de overgang naar elektrische mobiliteit versnellen”, legt Emmanuel Duperray, Senior Vice President Electromobility bij Renault Trucks, uit. “Wij geloven dat een actieradius van 600 km bij één lading, in combinatie met de ontwikkeling van openbare oplaadinfrastructuurnetwerken tegen 2026, met name via onze joint venture Milence, ons in staat zal stellen om de operationele pariteit [met dieseltechnologieën] te bereiken die onze klanten verwachten.”
Renault Trucks ziet echter niet af van andere vormen van elektrische motorisering, zelfs niet op de T. “We moedigen onze klanten aan om de grootte van de batterijen aan te passen aan hun werkelijke behoeften en we ondersteunen hen in een aanpak voor het optimaliseren van de oplossing die ook de oplaadstrategie omvat. Dankzij deze aanpak kunnen we nu al meer dan 700 kilometer per dag afleggen met onze productie Renault Trucks E Tech T”, aldus Emmanuel Duperray.