Sud Fresh, dat Transporteur van het Jaar won op de Transport & Logistics Awards 2024, gaat volgend jaar een nieuwe ‘megavriezer’ bouwen om aan de stijgende vraag naar voedselopslag te kunnen voldoen. Het project is dubbel ambitieus, aangezien het ook moet bijdragen aan de toekomstige elektrificatie van de truckvloot.
Sud Fresh heeft momenteel twee temperatuurgecontroleerde magazijnen in Aubange en Rhisnes (Namen) met een totale capaciteit van 25.000 palletplaatsen. “We hebben het nieuwe multi-client magazijn dat we in Aubange hebben gebouwd snel gevuld en onze volledige logistieke ruimte is vol tot 2031,” legt CEO Vincent Gaillard uit. “Daarom hebben we besloten om de grondreserve die we nog hebben in Rhisnes te gebruiken om een nieuw gebouw neer te zetten, dat een gigantische vriezer wordt van 6.000 m2 en 20 of 21 meter hoog. Dit moet ons 10.000 extra palletplaatsen opleveren. De bouwvergunning zal in het eerste kwartaal van 2025 worden verleend en de eerste steen zal in het derde kwartaal worden gelegd. Uitgaande van een jaar bouwwerkzaamheden zou de hele site eind 2026 operationeel moeten zijn.”
Dit nieuwe temperatuurgecontroleerde magazijn zal uiteraard worden uitgerust met zonnepanelen op het dak, maar misschien ook op een van de muren. Sud Fresh overweegt momenteel de aanschaf van zijn eerste elektrische vrachtwagens. “Onze magazijnen zijn grote energieverbruikers. Met zonnepanelen op het dak kunnen we in de zomer tot de helft van onze behoefte dekken en op andere momenten tussen de 30 en 35%. Om het aandeel hernieuwbare energie te vergroten, hebben we twee opties. De eerste die ik heb overwogen is de installatie van twee kleine windturbines met horizontale bladen, die het voordeel zouden hebben dat ze heel complementair zijn met de zonnepanelen, omdat ze niet op hetzelfde moment hun maximale output zouden hebben”.
Uit de eerste analyses blijkt echter dat het puur financiële rendement van een dergelijke investering niet zo snel zou zijn als bij zonnepanelen. Als alternatief overweegt Sud Fresh daarom om zonnepanelen op de wanden van het nieuwe magazijn te plaatsen, met als bijkomend voordeel dat de warmte door de isolerende wanden wordt geabsorbeerd. De nieuwe truckparking zou ook kunnen worden uitgerust met bovengrondse panelen en er wordt ook gedacht aan een tijdelijk systeem voor de opslag van elektriciteit, zodat toekomstige elektrische vrachtwagens kunnen worden opgeladen.