transport media logo

Welke technologiemix voor trucks in 2030?

In Duitsland heeft het federale ministerie voor digitale technologie en transport (BMDV) alle vrachtwagenfabrikanten ondervraagd en een onderzoek laten uitvoeren naar de opkomst van alternatieve aandrijftechnologieën. Het rapport, dat net is gepubliceerd, bevestigt dat het aandeel diesel in 2030 onder de 50% zal dalen.

De studie is bedoeld om de Duitse regering te helpen bij het plannen van investeringen in oplaadinfrastructuur en alternatieve brandstoffen. Het is echter alleen gebaseerd op intentieverklaringen van fabrikanten voor de Duitse markt en niet op de aankoopprognoses van wagenparkbeheerders. Toch bevat het een aantal interessante aanwijzingen, zoals het feit dat Duitsland al een CO2-component heeft toegevoegd aan zijn toltarieven (LKW-Maut), waardoor de TCO tussen vrachtwagens met verbrandingsmotor en elektrische vrachtwagens gelijk wordt getrokken. Een laatste punt ter verduidelijking: de studie houdt alleen rekening met voertuigen van meer dan 12 ton.

  • In 2024 zullen vrachtwagens met alternatieve aandrijving goed zijn voor 3,1% van de verkoop. Het marktaandeel van elektrische vrachtwagens is bijna 2%.
  • Het marktaandeel van batterij-elektrische trucks zou dat van dieseltrucks in 2030 moeten overstijgen.
  • In 2033 bedraagt het marktaandeel van diesel trucks nog maar 14 %.
  • Het marktaandeel van brandstofcelvrachtwagens, momenteel nog resterend (0,1%), zal zo blijven tot 2028. Vanaf 2029 zal het aanzienlijk toenemen tot 14% in 2030 en 17,6% in 2033. Hierbij komt nog het marktaandeel van vrachtwagens met H2ICE-motoren (verbrandingsmotoren), dat naar verwachting 6% zal bereiken in 2030, maar daarna licht zal dalen.
  • Andere alternatieve aandrijflijnen (plug-in hybrides en bio-CNG/LNG) zullen over de hele periode niet meer dan 5% marktaandeel hebben.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.