Het leven is niet gemakkelijk voor organisatoren van grote autosalons, maar België kan rekenen op een concept dat zijn waarde bewezen heeft, én op de vastberadenheid van Febiac en zijn leden, die in januari 2025 opnieuw het grote publiek en de professionals samenbrengen in Brussels Expo. Weinig andere landen kunnen hetzelfde zeggen!
Enkele jaren gleden werd het Salon van Brussel een beetje meewarig bekeken door sommige grote Europese landen. Maar wat stellen we vast in 2025? Amsterdam is al jaren verdwenen, Genève verdwijnt nog maar eens en zet koers naar…Doha, Parijs worstelt om meer dan twintig grote constructeurs te verzamelen en het nieuwe concept van de IAA voor particuliere voertuigen is slechts een gedeeltelijk succes.
Nu al een succes
De gespecialiseerde beurzen voor professionele voertuigen houden daarentegen het hoofd recht, zoals IAA Transportation in Hannover of Solutrans in Lyon. Alleen is België een te kleine markt om als gastland op te treden voor een beurs die enkel rond bedrijfsvoertuigen draait. Daarom biedt de beslissing van Febiac om personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen samen te brengen de mogelijkheid voor vlootbeheerders om een ‘volledig’ salon te beleven.
“Sinds we dit voorjaar de organisatie bevestigden van de 101e Brussels Motor Show, merken we een toenemend enthousiasme bij de exposanten,” bevestigt Frank Van Gool, de nieuwe CEO van Febiac. “Dat gezegd zijnde: we hadden ons nooit kunnen inbeelden dat we zo’n uitgebreide affiche zouden kunnen tonen. Op dat niveau kan het Autosalon 2025 nu al een succes worden genoemd.”
Wat is er nieuw?
Wat valt er dan te ontdekken tijdens de 101e editie van het Salon van Brussel? 63 automerken, waaronder de leiders op de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen: de hele Top 10 tekent present, enkel de vrachtwagenmerken die ook over een licht bedrijfsvoertuig beschikken (Man, Iveco en Renault Trucks) hebben geen stand gereserveerd. Dat is enigszins spijtig van Iveco, dat de Belgische professionals zijn toekomstige eMoovy had kunnen laten ontdekken, een model dat in Hannover werd onthuld.
Daarentegen is het zeker dat de bezoekers nieuwe voertuigen kunnen ontdekken zoals de Maxus eDeliver 5 of het prototype van de Kia PV 5. Het Koreaanse merk zet hoog in door zijn offensief op de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen af te trappen met dit eerste voertuig op basis van het nieuwe PBV-platform, software-based en uitsluitend leverbaar met een elektrische aandrijving. Het Salon van Brussel valt drie maanden te vroeg om de serieversie te ontdekken, maar alleen al de aanwezigheid van het prototype dat in Hannover te zien was getuigt van de inspanningen van de Belgische importeur. Bij Renault, daarentegen, krijgen we het prototype van de Estafette nog niet te zien.
Bij het ter perse gaan was het nog te vroeg om te weten welke merken groot zouden gaan uitpakken bij de lichte bedrijfsvoertuigen. Dit zal zeker het geval zijn bij Ford en Volkswagen Commercial Vehicles, dat minstens twaalf voertuigen tentoonstelt, waarvan twee exemplaren van de geheel nieuwe Transporter.
Bij de pick-ups onthult Maxus de T60 Max met dieselaandrijving (als hij op tijd geleverd kan worden), terwijl Isuzu (onder leiding van dezelfde importeur, Astara) een D-Max toont die speciaal is aangepast om alle blikken aan te trekken. Ford stelt in Belgische première de Ranger PHEV voor en op initiatief van drie Ford-verdelers (Waasland Automotive, Abeloos en Vanspringel), is ook minstens één Ford F150 van de partij, die de concurrentie aangaat met de RAM 1500, waarvan de invoerder eveneens een stand heeft gereserveerd.
Tenslotte zijn ook een tiental carossiers-ombouwers van de partij. Zij worden gegroepeerd in de zone ‘Van Solutions’ in Paleis 6 en dragen bij aan het appeal van het salon voor de professionele bezoekers: Access Utilitaires, Cargo Lifting, Econor, JDK, Loo-Mat, Matthys, MTS, Q-Mobility, Sortimo, Thomas Cargo Solutions en Zevim.
Brussels Motor Show: praktisch
• Locatie: Brussels Expo (Paleis 5,6,7,9,11 en Patio)
• Data: van vrijdag 10 tot en met zondag 19 januari 2025
• Gerelateerde events: Mobia organiseert zijn Mobility Insights met (onder andere) politieke decision makers op maandag 14/1 van 15.30 u tot en met 19.00 u. Andere gerelateerde evenementen vindt u op www.transportmedia.be
• Tickets zijn te koop via https://tickets.autosalon.be/