Volgens berekeningen van het Planbureau is de afgevlakte gezondheidsindex die gebruikt wordt in het loonindexeringsmechanisme in België in 2024 met 3,3% gestegen. Dit is een direct gevolg van de inflatie en zal leiden tot een loonindexering op 1 januari 2025 voor alle werknemers in de transport- en logistieke sector, meldt de UPTR.
Het gaat om ongeveer 80.000 werknemers die hun brutoloon geïndexeerd zullen zien met 3,57%. Dit is iets meer dan twee weken geleden op nationaal niveau werd aangekondigd, maar de UPTR merkt op dat deze indexering in lijn is met de ITLB-prognoses die op 11 oktober 2024 werden gepubliceerd. Het indexatiepercentage is twee keer zo hoog als op 1 januari 2024 (+ 1,83%), maar aanzienlijk lager dan in 2023 (+ 10,96%).
“In de komende dagen zal de UPTR dus aan haar leden de salarissen en vergoedingen kunnen meedelen die van kracht zijn op 1 januari 2025”, aldus algemeen secretaris Michael Reul. “Met het oog op het herstel van het concurrentievermogen van de Belgische bedrijven in de transport- en logistieke sector, willen we ook de ideeën herhalen die we in onze lijst van eisen naar voren hebben gebracht, namelijk: één paritair comité voor werknemers en bedienden in de transport- en logistieke sector, vrijstelling van sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffing voor chauffeurs, wachturen voor niet-wegwerkers in magazijnen en nachtvergoedingen.”
Meer in het algemeen vraagt de UPTR dat het Belgische systeem van automatische indexering van brutolonen wordt aangepast om te voorkomen dat bedrijven plots met een concurrentietekort worden geconfronteerd wanneer dergelijke verhogingen van de loonkosten niet worden opgelegd aan hun buitenlandse concurrenten (voornamelijk uit buurlanden). De federatie pleit ook voor een betere controle op misbruiken zoals medische attesten.