Dit artikel verscheen in LOGISTICS Management 72.
De grote constructeurs van intralogistiek materiaal willen vandaag de dag méér doen dan alleen maar apparaten en voertuigen leveren aan hun klanten. Ze willen in toenemende mate meedenken over magazijninrichting en –beheer. De groeiende impact van informatica helpt hen daarin.
De inrichting van een logistiek magazijn is een terrein waarop verschillende disciplines samenkomen. Los van de vraag met welke materialen er in het magazijn zal worden gewerkt (heftrucks, pallettrucks, AGV’s, transportbanden, transportbanden, …) zijn ook vragen over de indeling en het zo efficiënt mogelijk benutten van ruimte, mankracht en materiaal, en de bijkomende monitoring, aan de orde. Ondanks het bestaan van een florerende industrie aan softwarepartners en integratoren, merken we de laatste jaren dat ook de traditionele leveranciers van intralogistiek materieel zich op die vraagstukken gaan toeleggen. Meer en meer treden ze dus ook op als integrator voor hun klanten. Zo ontstaat het beeld van de intralogistieke speler als one-stop-shop voor de klant. Dat gezegd zijnde, leggen enkele prominente spelers uit het veld hun eigen accenten in deze aanpak.
Maatwerk
Bij Motrac, de importeur van het Duitse merk Linde, wordt ingezet op een gamma dat zowel de klassieke heftrucks en magazijntrucks als verschillende autonome AMR-oplossingen omvat. “Het productaanbod is voortdurend in beweging, met regelmatige updates in al deze productcategorieën zodat we continu de nieuwste technologieën kunnen aanbieden,” klinkt het. “Om aan de stijgende vraag naar automatisatie te kunnen beantwoorden, hebben we ons Motrac-automatisatieteam intern ook verder uitgebouwd, zodat we ook op dit vlak een optimale dienstverlening kunnen garanderen. Naast de stijgende vraag naar automatisatie, merken we ook dat er een stijgende vraag naar flexibiliteit is. In deze uiterst onzekere markt zijn klanten niet altijd zeker of de gewoonlijke contracttermijnen de beste keuze vormen voor hun situatie. We bieden onze klanten waar mogelijk flexibele maatcontracten aan.”
Motrac-klanten kunnen rekenen op een uitgebreid naverkooptraject. “Ook op andere vlakken bieden we uiteenlopende diensten aan,” deelt Motrac mee. “Zo kunnen onze klanten ook beroep op ons doen wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe magazijninrichting, en bieden we hen met ons andere merk Tennant ook innovatieve, duurzame vloerreinigingsoplossingen aan.”
Pioniers
Jungheinrich gaat prat op zijn pioniersrol in deze materie. Joppe Jacoby, Manager Technical Sales Mobile Robots bij Jungheinrich Belgium: “Een geïntegreerde aanpak hoort bij het DNA van Jungheinrich. De integratie van AGV’s en conveyors maakt al jaren deel uit van wat wij doen.” Door de overname van softwareontwikkelaars als de ISA-groep en de magazijnnavigatiestart-up Magazino profileert Junheinrich zich nog meer als aanbieder van geïntegreerde oplossingen. Met de overname van Arculus in 2020 komt ook de productie van AMR’s onder het Jungheinrich-dak.
“Software is key,” weet Jacoby. “De intelligentie die de machines drijft is cruciaal. Daarom werd in 2022 Magazino overgenomen: een Duitse start-up, gespecialiseerd in software met focus op het ontwikkelen van de nieuwste generatie navigatietechnologie voor robots.” De eerste producten uit deze strategische overname beginnen nu op de markt te komen.
Jacoby stipt ook een ander cruciaal aspect van deze evolutie naar meer integratie aan. “Inzetten op automatisatie is ook een vorm van klantenbinding. Door de klant te ondersteunen in de uitbouw van magazijnbeheerssytemen en automatisatie raak je verankerd in de dagelijkse werking van het bedrijf. De nieuwe generatie Jungheinrich-toestellen kunnen met elkaar communiceren. Zo kunnen klanten hun volledige logistieke flow organiseren met onze producten.”
TALG
Toyota verwierf in de afgelopen jaren dan weer een aantal intralogistieke bedrijven (de integrator Bastian Solutions, de specialist in logistieke automatisatie en procesoptimalisatie Vanderlande en logistiek dienstverlener Viastore) die de aanwezigheid van het bedrijf in de markt van geïntegreerde en geautomatiseerde logistiek moeten versterken. Deze verschillende componenten werden ondergebracht in het filiaal Toyota Automated Logistics Group, kortweg TALG. Toyota ziet het aanbieden van deze oplossingen expliciet als complementair met de vorkliften en de magazijnvoertuigen die het via Toyota Material Handling aanbiedt.
Niet alleen de constructeurs, ook de verdelers kijken naar het volledige plaatje. Bij B-Close, onder andere bekend van de Hyster-heftrucks, is de integrale aanpak aan de orde van de dag. “Met onze multimerkenstrategie kunnen wij altijd wel een oplossing bieden aan de noden van de klant,” zegt Marketing Manager Kurt Boudt. “Niet alleen kunnen we rekenen op de innovaties van onze fabrikanten, maar als onafhankelijke speler bieden wij naast onze vaste merken ook andere oplossingen aan die niet in ons exclusieve aanbod zitten. Dit betekent ook dat wij specifieke AMR’s of AGV’s kunnen aanbieden.”
“Wij proberen inderdaad een one-stop-shop te zijn, zowel regionaal als nationaal,” gaat Boudt verder. “Hier is het belangrijk om niet alleen de producten aan te bieden, maar zeker ook de aftermarket niet uit het oog te verliezen. Hier is een heel belangrijke USP van B-Close: dat we onderhoud doen aan alle merken zodat de klanten één aanspreekpunt hebben over de merken heen.”
Oplossingen in plaats van producten
Still ziet de vraag naar geïntegreerde oplossingen toenemen en zet in op de groei van zijn A&IS-afdeling. Die afkorting staat voor Automated & Integrated solutions. “Om de groei te kunnen volgen, laten we niet enkel deze afdeling groeien, maar laten we vanuit deze omgeving ook de kennis naar de hele organisatie doorvloeien,” laat Marketing Manager Benelux Sandra Herlaar weten. “De kernwoorden waar we vandaag op inzetten – als het over automatisering gaat – zijn schaalbaarheid, flexibiliteit, implementatiesnelheid en laagdrempeligheid. Hiermee wil ik graag onderstrepen dat Still altijd in oplossingen heeft gedacht in plaats van producten.”
De klant wordt kortom ondersteund in advies, aankoop, batterijmanagement, financiering, leasing, short term rental, service, … “Nu de vraag naar automatisering groeit, willen we dit natuurlijk bij in dit verhaal van een one-stop-shop gieten. Het is echter maar een kleine aanpassing om die totaaloplossing aan te bieden, aangezien we reeds in die denkwijze zaten,” gaat Herlaar verder. “Het is natuurlijk wel zo dat de implementatie van deze projecten een andere aanpak vraagt dan de one-stop-shop die we tien jaar geleden hadden. Maar door onze teams te versterken met specialisten in dit projectgebeuren geeft dit geen probleem.”
_
Work in progress
Er is sprake van een trend, maar niet alle aanbieders staan al even ver in hun integratieplannen. Van enkele grote spelers mochten we vernemen dat er weliswaar gewerkt werd aan een uitbreiding van de dienstverlening op dat gebied, maar dat het nog te vroeg was voor concrete toelichtingen. Op z’n Engels gezegd: de one-stop-shop is work in progress!