Het Zweedse bedrijf Einride heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in zijn samenwerking met de Zweedse online apotheker Apotea: na het vervoeren van goederen in conventionele elektrische vrachtwagens, rijdt er nu een 100% autonoom voertuig in de regio Stockholm. Dit is een grote primeur in Europa.
Einride maakte voor het eerst naam met het prototype van een voertuig zonder cabine, ontworpen om autonoom te rijden, zonder chauffeur aan boord. Vervolgens startte de Zweedse start-up transportactiviteiten met elektrische trucks van traditionele fabrikanten en tekende zelfs een contract met AB InBev in België. Dit contract voor zes vrachtwagens om te pendelen tussen Leuven en Brussel werd echter nooit uitgevoerd omdat dit bedrijfsmodel botste met de Belgische wetgeving: Einride wilde samenwerken met vervoerders die zijn eigen elektrische vrachtwagens zouden hebben gebruikt. Dit soort terbeschikkingstelling van chauffeurs is niet toegestaan in België.
Tegelijkertijd ging Einride door met de ontwikkeling van zijn autonome voertuigen en de systemen die ze van op afstand besturen. Aanvankelijk waren de activiteiten beperkt tot gesloten omgevingen zoals grote industrieterreinen en havens, maar Einride is nu bezig met transportactiviteiten op open wegen. De eerste klant is Apotea, een online apotheker die al een beroep deed op het bedrijf voor 100% elektrisch transport. Op 18 december start de eerste 100% autonome commerciële dienst vanuit Apotea’s magazijn in Morgongåva, ten noordwesten van Stockholm. “De vrachtwagen rijdt volledig autonoom, zonder chauffeur aan boord, en het vrachtvervoer vindt plaats tussen de magazijnen van Apotea. Aangezien de route grenst aan en verbonden is met een openbare weg, worden de werkzaamheden uitgevoerd met toestemming om op de openbare weg te rijden,” legt Henrik Green, Managing Director van Einride Autonomous Technologies, uit.