Dit artikel verscheen in LOGISTICS Management 72.
De logistieke sector kent een acuut personeelstekort. Om nieuwe arbeidskrachten aan te trekken, moeten bedrijven hun beste beentje voorzetten en soms opvallende initiatieven nemen. Zo organiseerde Delhaize in oktober de ’24 uur van de logistiek’, een origineel jobevent dat op veel bijval mocht rekenen.
De logistieke sector in België telt zo’n 15.000 openstaande vacatures. Voor de meeste bedrijven met logistieke activiteiten is het een hele uitdaging om hun vacatures in te vullen. Ook supermarktketen Delhaize heeft hiermee te kampen.
Delhaize heeft een logistieke keten die constant in beweging is om dagelijks meer dan 25.000 producten naar ruim 800 (nu allemaal verzelfstandigde) winkels te brengen aan een ritme van 2.300 vrachtwagenleveringen per dag. Hiervoor steunt Delhaize op zo’n 2.500 mensen in de distributiecentra van Asse (verse voeding), Ninove (droge voeding/drogisterij) en Puurs (e-commerce) en in de ondersteunende diensten (waaronder financiën, HR, data en transport).
Clio Simons, hoofd van het rekruteringsteam bij Delhaize: “Doorgaans hebben we – hoofdzakelijk omwille van interne doorgroei – om en bij de 80 vacatures per jaar, waarvan de helft in de distributiecentra en de andere helft in de ondersteunende functies. We zoeken vooral teamcoördinatoren, operations support coördinatoren, control room analisten, technici, dispatchers en chauffeurs.”
Snelst, langst en leukst
Delhaize noemt de “24 uur van de logistiek” het snelste, langste en leukste jobevent van België. “Het snelste omdat kandidaten tijdens het event zelf al een gesprek hebben met een recruiter en een medewerker uit de logistiek, wat – als het plaatje klopt – snel tot een vast contract leidt. Het langste omdat het event 24 uur duurt, met vijf sessies tussen 10 uur en 9 uur ’s anderendaags, om iedereen te laten komen wanneer het hem of haar past. En het leukste omdat de kandidaten het distributiecentrum konden bezoeken, nadien deelnemen aan een quiz over Delhaize met leuke prijzen, een geperonaliseerde speeddate en een receptie.”
Een beetje als vissen
Het event zelf werd georganiseerd door Employer Branding Manager Thomas Camu en zijn team, in nauwe samenwerking met de rekruteerders. “Om een beeldspraak te gebruiken: ik gooi de azen uit en de recruiters halen de vissen binnen. Ik moet dus mensen warm maken om te solliciteren. Dat doe ik offline (via affiches in bushokjes, advertenties in kranten en in ons magazine, schermen in de winkels, …) en online via sociale media en onze jobsite,” legt hij uit.
Clio Simons en haar team screenden 600 kandidaten op hun competenties en motivatie, waarna ruim 100 van hen werden uitgenodigd. “Van hen weten we op voorhand welke functie ze beogen en kunnen we een efficiënte speeddating opzetten. Mede daardoor was het event een succes en kregen 9 mensen een vast contract,” zegt Simons.