Terwijl de comeback van Weerts Supply Chain in de voorlinie van de logistieke sector op veel bijval kan rekenen, lijkt de transportgemeenschap te vergeten dat de Weerts Group ondertussen aan het hoofd staat van één van de belangrijkste autorace-teams in Europa. Weerts Racing Team leidt verschillende grote raceprogramma’s op Europees en wereldniveau. Dit vereist een vlekkeloze organisatie.
In 2024 is Weerts Racing Team, als officieel BMW Motorsport-team, zowel actief in de Grand Tourisme-races als in het wereldkampioenschap Endurance WEC. Naast de talrijke testritten komt dit neer op 21 meetings. Bij elke gelegenheid moet er in de paddock van elk circuit een ‘hospitality’-box worden neergezet, zowel voor het team als voor de genodigden. Daarnaast moeten ook de auto’s en het materiaal ter plaatse worden gebracht.
BMW Motorsport
“Voor elk programma – GT en WEC – is er een apart logistiek proces,” zegt Kathleen Schuurmans, co-CEO van WRT. “In de GT-klasse bijvoorbeeld zijn er twee fulltime logistieke medewerkers aan de slag om het transport te organiseren. Aangezien we op alle continenten actief zijn, moeten we dus ook douanezaken afhandelen en voorbereid zijn op onvoorziene omstandigheden. Zo konden we na de WEC-race in Qatar geen boot regelen om ons materiaal terug te brengen. We moesten dan maar een oplossing zien te vinden om het team de volgende maand in de best mogelijke omstandigheden aan de start te krijgen in Imola.”
Terwijl het WEC-kampioenschap neerstrijkt in Francorchamps voor de derde race van het jaar, begint de opbouw van de stand een week eerder. Negen vrachtwagens zoeken één voor één de paddock op, geladen met alle elementen voor een reusachtig meccanospel dat ter plaatse moet worden opgebouwd. Aangezien elk team exact dezelfde beweging moet maken (in 2024 zijn er negen constructeurs die officieel deel uitmaken van het kampioenschap), is de toegewezen stand tot op de centimeter uitgetekend.
“Deze hospitality wordt alleen maar in Europa toegepast,” zegt Kathleen Schuurmans. “Het team dat zich bezighoudt met de op- en afbouw is gevestigd in Frankrijk, meer bepaald in de omgeving van Tours. Rekening houdend met de circuits die we in de loop van het seizoen aandoen, is dit min of meer een centraal gelegen locatie.”
Drie dagen na de start van de opbouw is de oppervlakte van 535 vierkante meter en twee verdiepingen helemaal klaar om een honderdtal teamleden te ontvangen, maar ook 80 personeelsleden van BMW Motorsport en een tiental gasten. Er wordt zelfs een wasserij voorzien om de overalls van de piloten te wassen! De vier of vijf vrachtwagens met de auto’s en de onderdelen komen later ter plaatse en krijgen een plaats achter de stand. Het circus kan beginnen …