Gisteren werd op de containerterminal van Renory een demonstratie gegeven van de afstandsbediening van een portaalkraan en een terminaltrekker. De demonstratie was een succes en vormde het sluitstuk van een onderzoeksproject dat gezamenlijk werd uitgevoerd door Novandi, Proximus Nxt, Multitel, Ex9 en Seafar onder de auspiciën van Logistics in Wallonia en de FOD Economie.
Een operator bestuurt de portaalkraan vanop afstand met joysticks. Hij haalt een container op van het binnenschip en plaatst hem op de grond. Een elektrische terminaltrekker plaatst zich in persoon achter het stuur waar de reachstacker zal komen om de container te laden. Uiteindelijk zal de portaalkraan de container direct op de oplegger kunnen plaatsen. Dit is de grote primeur die Novandi heeft bereikt op zijn containerterminal in Renory (Luik) dankzij de samenwerking tussen verschillende technologische partners die zijn samengebracht door Logistics in Wallonia:
- Seafar (bekend om zijn afstandsbedieningsoplossingen voor binnenschepen) rustte de portaalkraan uit met de sensoren, lidars en camera’s die nodig zijn voor de afstandsbediening.
- Multitel ontwikkelde een realtime monitoringsysteem
- Proximus Nxt zorgde voor een private 5G-verbinding die alleen toegankelijk was voor de Novandi-teams en een minimale latentie mogelijk maakte.
- ex9 leverde een Neotrucks terminaltrekker die speciaal is uitgerust om autonoom te werken in een gesloten omgeving.
Het innovatieve aspect van dit project ligt in het gebruik van een privé 5G-verbinding. “Je kunt een nieuwe portaalkraan kopen die op afstand bestuurd kan worden, maar dat moet via een glasvezelkabel. Geen enkele fabrikant van portaalkranen is bereid om een dergelijk systeem op een bestaande portaalkraan te installeren. Met LUSTA 5G voeren we daarom een retrofitproject uit en voegen we een extra laag toe, aangezien het voertuig op de grond ook op afstand wordt bestuurd via dezelfde eigen 5G-verbinding”, legt Vincent Brassinne, directeur bij Novandi, uit. Het systeem kan nu al 17 containers per uur verwerken.
De in Luik gevestigde Novandi-groep is van plan om verder te gaan dan de Proof of Concept-fase. “Wij beheren verschillende containerterminals in Trilogiport, Renory, Charleroi en Avelgem”, legt Philippe Portier, voorzitter van de raad van bestuur van Novandi, uit. “In totaal hebben we een twintigtal kranen in gebruik. Sommigen werken een volledige shift, anderen soms maar twee uur. We hebben berekend dat we met vijf of zes operators die op afstand werken, al onze containerterminals zouden kunnen bedienen. De controlekamer is al klaar om alle benodigde apparatuur te huisvesten.”
“Deze innovatie maakt deel uit van een breder streven naar digitalisering van het riviertransport, wat wordt geïllustreerd door de complementariteit met het NavAuWall-project voor de invoering van geautomatiseerde navigatie in Wallonië. LUSTA 5G demonstreert het potentieel van 5G als katalysator voor de modernisering van de hele transport- en logistieke sector”, zegt Bernard Piette, Directeur van Logistics in Wallonia.
Er moet ook worden opgemerkt dat het LUSTA 5G-project door de Federale Overheidsdienst Economie werd geselecteerd als onderdeel van de ontwikkeling van 5G in België, en dus federale financiering kreeg.