transport media logo

Nissan Interstar: nu ook elektrisch

De Nissan Interstar, is er nu ook voor het eerst in een elektrische uitvoering met een rijbereik tot 460 km. De Interstar-e heeft op papier een gemiddeld verbruik van 21 kWh/100 km, en dat komt dicht in de buurt van de 22 kWh die de boordcomputer aangaf na onze testrit.

De Nissan Interstar deelt zijn basis met de Renault Master. Het aerodynamisch verbeterd ontwerp vermindert de luchtweerstand met 20%, en dat zorgt voor een lager energieverbruik. De nieuwe Interstar is ook wendbaarder dan zijn voorganger: dankzij de kortere wielbasis wordt de draaicirkel 1,2 meter kleiner.
De Interstar-e is de eerste volledig elektrische grote bestelwagen van Nissan, met naar keuze een 40 kWh-batterij voor stadsleveringen en een 87 kWh-variant voor langere afstanden. De 40 kWh-batterij is uitgerust met een 11 kW AC-lader, de 87 kWh-versie met een 22 kW AC-lader. De grotere batterij ondersteunt ook snelladen (130 kWDC), waarmee tot 252 km bereik kan worden toegevoegd in 30 minuten.

Negentraps automaat

De Interstar is uiteraard ook verkrijgbaar als dieselmodel, aangedreven door een 2-liter met 105, 130, 150 of 170 pk. Momenteel zijn deze versies alleen beschikbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar voor de krachtige 150- en 170 pk-varianten komt er ook een negentraps automaat van ZF. Net als bij de elektrische versie verlaagt de betere stroomlijn van de Interstar ook het verbruik van de verbrandingsmotoren. Die verbruiken nu gemiddeld 7,5 liter per 100 km, zowat 1,5 liter minder dan het vorige model.

Tijdens de presentatie konden we rijden met de Interstar L2H2, eerst met de dieselversie, daarna met de elektrische Interstar-e. Wat opvalt als je instapt, is de ruime cabine met heel wat opbergruimte. De manuele versnellingsbak van de diesel schakelt vlot en de motor is onderaan voldoende koppelrijk, zodat je rotondes met gemak in derde versnelling kan nemen.

Regeneratie

Op het parcours met heel wat rotondes en vertragingsheuvels ging onze voorkeur naar de elektrische versie. Hiermee hoef je niet te schakelen en bij het loslaten van de accelerator verloopt de regeneratie heel intuïtief. Niet te sterk bij hogere snelheden zodat het voertuig vlot kan uitrollen, sterker naarmate de Interstar-e meer vertraagt. Voor koeriers of chauffeurs die vaak in de stad rijden is de elektrische versie ongetwijfeld de betere keuze.
Nissan biedt een garantie van 5 jaar of 160.000 km op de Interstar. Voor de batterij van de Interstar-e geldt een uitgebreide garantie van 8 jaar of 160.000 km.

Laadvolume tot 13 m³

De Nissan Interstar L2H2 – die nu al verkrijgbaar is – biedt een laadcapaciteit van 10,8 m³. Later komt een grotere L3H2-versie met een laadvolume van 13 m³. Opvallend bij de gesloten bestelwagenuitvoering is de 1.312 mm brede zijdeur, de grootste in het segment. Daarnaast zal de Interstar ook leverbaar zijn als platform, chassis-cabine en chassis dubbele cabine.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.