Versnippering in het politieke beleid, economische wispelturigheid, streven naar duurzaamheid, golf van overnames… het zijn slechts enkele van de uitdagingen waarmee de transportsector te maken krijgt. Ook Transport Louwyck ervaart deze realiteit bijna dagelijks.
Transport Louwyck, gevestigd in Comines, werd in 1981 opgericht met als hoofdactiviteit het bezorgen van kranten en tijdschriften aan buurtwinkels. Met de aanschaf van hun eerste vrachtwagen verschoof de focus naar het vervoeren van goederen voor productie- en voedingsbedrijven. Op deze basis groeide Transport Louwyck uit tot het volwaardige transportbedrijf dat het vandaag is, onder leiding van de broers Maxime en Gilles, de nieuwe generatie van de familie.
Transport Management: Er wordt duidelijk geopteerd voor specialisatie. Wat houdt dit concreet in?
Maxime Louwyck: Specialisatie is essentieel om expertise en kwaliteit op te bouwen. Het merendeel van onze opdrachten situeert zich binnen een straal van 300 kilometer rond ons bedrijf, waardoor onze chauffeurs nauwelijks in hun vrachtwagens hoeven te overnachten. Met onze koelwagens vervoeren we diverse gekoelde goederen, zoals fruit, diepvriesgroenten en bloemen voor distributiecentra van o.a. grootwarenhuizen of rechtstreeks naar de eindbestemming.
Met onze huifwagens voorzien van laadklep of meeneemheftruck vervoeren we onder andere bouwmaterialen die we naast aan magazijnen, ook rechtstreeks leveren op werven. Als aanvulling op het transportaanbod beschikken we over een gekoeld magazijn van waaruit we op afroep van de klant goederen kunnen uitleveren.
Operationele en financiële flexibiliteit
TM: Kan u anticiperen op de onstabiele marktsituatie?
M. Louwyck: De opeenvolgende crisissen hebben de markt veel volatieler gemaakt. De wispelturigheid van de marktsituatie is voor ons dan ook een grote uitdaging. De ene week staan er bij wijze van spreken een deel van de vrachtwagens stil, terwijl we de week erop bijna dubbel zoveel vrachtwagens nodig hebben. Waar er vroeger meer regelmaat was, zien we nu veel pieken en dalen. Het inbouwen van operationele en financiële flexibiliteit is dan ook een must in de huidige context.
TM: Gebruikt u al elektrische voertuigen?
M. Louwyck: Nog niet, maar in theorie zouden ze perfect passen binnen onze actieradius. Belangrijk hierbij is dat de overstap naar een andere technologie ook gebaseerd is op een TCO-analyse. Hier stuiten we echter op de verschillen tussen Vlaanderen & Wallonië. In Vlaanderen zijn er subsidies voor de aanschaf van elektrische voertuigen, maar bij ons in Wallonië is dat niet het geval. Dat leidt tot een afwachtende houding vanwege de hoge investeringskosten.
We geloven zeker in het potentieel van elektrische voertuigen, maar we mogen andere alternatieve energiebronnen niet zomaar uitsluiten. De kans bestaat namelijk dat we evolueren naar een mix van groene oplossingen, met bijvoorbeeld waterstof. Onze focus ligt momenteel op het verder aanpassen van onze infrastructuur zodat die toekomstbestendig is voor nieuwe technologieën zoals het elektrisch vervoer. Ongeacht de technologie, is het noodzakelijk dat er vanuit de overheid doordachte stimulansen komen om de omschakeling te ondersteunen.
Het versnipperde beleid van de regio’s, bijvoorbeeld op vlak van subsidies en vrijstelling van kilometerheffing voor elektrisch vrachtvervoer, belemmert deze transitie alleen maar. In het kader van onze inspanningen op vlak van CO2-reductie, gedreven door het Lean & Green programma, werd de denkpiste van voertuigen met dubbele laadvloer onderzocht. Dit is gezien onze specialisaties minder interessant. Ook het gebruik van LZV’s hebben we overwogen, maar daarbij stuitten we voornamelijk op praktische beperkingen.
TM: Vormt de instroom van beroepschauffeurs voor Transport Louwyck ook een rem?
Gilles Louwyck: Het is inderdaad minder evident geworden dan vroeger. Het beroep van chauffeur heeft dan ook een opwaardering nodig. De Dag van de Vrachtwagenchauffeur, waaraan we jaarlijks actief deelnemen, is een stap in de goede richting, maar één dag per jaar is zeker niet genoeg. Als werkgever moet je dagelijks je personeel naar waarde weten te schatten en luisteren naar hun noden en grieven op de werkvloer.
Door zelf af en toe eens achter het stuur te kruipen, begrijp je beter wat er speelt en behoud je ook een goed contact met de klanten. Deze aanpak heeft geleid tot een stabiele groep medewerkers van diverse leeftijden, inclusief gepensioneerden die nog één of twee dagen per week rijden. Daarnaast kunnen we, dankzij onze geografische ligging, ook rekruteren uit Frankrijk.
TM: Hoe kijkt u aan tegen de toekomst?
M. Louwyck: Steeds grotere transportgroepen die grote volumes kunnen aanbieden, zetten de prijzen verder onder druk. Toch zijn we ervan overtuigd dat er nog steeds plaats is voor familiebedrijven zoals het onze. Wel moeten we verder blijven inzetten op onze troeven: flexibiliteit en kwaliteit. Onze ambitie is om het bedrijf verder uit te breiden, maar op een gecontroleerde manier, zodat we de kwaliteit van onze diensten blijven garanderen.
We kiezen ervoor om te groeien door te investeren in eigen materiaal in plaats van te werken met onderaannemers, zoals veel andere bedrijven doen. Hoewel werken met onderaannemers de snelste en goedkoopste manier van groei kan zijn, brengt het ook de nodige risico’s met zich mee. Doordat we alles zelf beheren, kunnen we een hogere garantie op kwaliteit waarborgen.
_
Transport Louwyck in ’t kort
Oprichting: 1981
Directie: Maxime en Gilles Louwyck
Hoofdzetel: Comines
Specialiteit: koel- en huiftransport
Magazijnen: 1000 m²
Voertuigenvloot: Mercedes-Benz Actros – 23 koelwagens en 13 huifwagens met laadklep of meeneemheftrucks
_
foto – Broers Maxime en Gilles staan sinds kort samen aan het hoofd van de onderneming.