In de live studio tijdens Transport & Logistics Gent liet Fred Baert uitschijnen dat er voor logistieke bedrijven geen bijkomende plek meer over was in North Sea Port. Tenminste: aan Belgische zijde. Aan de Nederlandse kant zouden er wel nog opportuniteiten bestaan voor ontwikkelingen, al is niet iedereen daarvoor te vinden.
“Er is over de grens in Terneuzen op termijn nog wel wat ruimte.”
– Fred Baert, Commercieel Manager North Sea Port
CONTRA
Johan Robesin, oud-politicus en schrijver, vindt dat de invloed van ons Belgen in Zeeuws-Vlaanderen te groot geworden is. Naar aanleiding van zijn nieuwe boek ‘De Annexatie’ werd Robesin geïnterviewd door Omroep Zeeland. De ondertitel van het boek luidt: ‘Hoe de Belgen ongemoeid oprukken naar het noorden’. Robesin: “North Sea Port is een zaak van de Belgen. Er is ook een Vlaamse directeur. Alles is Belgisch, het Vlaamse belang staat voorop, al wordt dat regelmatig ontkend. De Belgen zijn er de baas.”
De Nieuwe Sluis in Terneuzen maakt volgens hem duidelijk hoe de verhoudingen liggen tussen Nederland en België. Voor driekwart is de sluis betaald door ‘de Belgen’. “We moeten ons niet door hen laten overrompelen,” aldus Robesin. “Ze zitten in alle sectoren van onze samenleving hier in de regio en krijgen het steeds meer voor het zeggen.”
Nu bij de verschijning van De Annexatie maakte de man een voorspelling over hoe Zeeland er over 25 jaar zou uitzien: “Als dit proces zo doorgaat en Zeeuws-Vlaanderen laat zich welgevallen dat het op een stille manier wordt ingepalmd en geannexeerd door de Belgen, dan kunnen we de kaart van de Benelux in 2050 helemaal veranderen.”