Naast een aantal primeurs voor personenauto’s zal de Renault-stand op het Autosalon van Brussel ook lichte bedrijfswagens tonen. Twee elektrische voertuigen in het bijzonder zullen in de schijnwerpers staan: de Master E-Tech electric en de Trafic Van E-Tech electric. Het is echter onwaarschijnlijk dat we de waterstofaangedreven Master, die door Hyvia op de markt wordt gebracht, of het prototype Estafette, dat in Hannover te zien was, zullen zien.
Met een actieradius tot 460 km WLTP met 87 kWh aan batterijen wordt de Master E-Tech electric de nieuwe maatstaf voor elektrische bestelwagens. Hij kan ook worden uitgerust met accu’s van 40 kWh, waardoor hij een actieradius heeft van 200 km. Zijn lage energieverbruik (21 kWh / 100 km, oftewel -27% vergeleken met de huidige generatie) is met name te danken aan zijn Aerovan-carrosserie en een nieuw platform waarop de elektromotor, het dynamisch remmen en het thermisch batterijbeheer op een meer geharmoniseerde manier werken.
Andere kenmerken zijn
- twee motorvermogens van 96 of 105 kW, die elk een koppel van 300 Nm ontwikkelen
- een laadvermogen van 1625 kg met rijbewijs B
- een trekvermogen van 2,5 ton
- snelladen van 130 kW gelijkstroom of 22 kW wisselstroom.
De Trafic Van E-Tech electric heeft een 52 kWh batterij en een 90 kW motor. Hij heeft een rijbereik tot 294 km.