Elk jaar publiceert Tailormade Logistics een ‘Duurzaamheidsverslag’, waarin het de balans opmaakt van de inspanningen die het heeft geleverd om zijn impact op het milieu te verminderen en zijn toekomstplannen onthult. Naast een groot aantal initiatieven op het gebied van intermodaal transport en het gebruik van HVO, kondigt het Gentse bedrijf de komst van nieuwe emissieloze vrachtwagens in zijn vloot aan.
Tailormade Logistics heeft het aantal intermodale zendingen zien dalen met 15% in 2024. “Dit is een aanzienlijke daling, maar het is in lijn met de algemene trend in de sector. Desondanks blijft onze langetermijndoelstelling om het intermodaal transport met 20% per jaar te laten groeien, ongewijzigd. De groeiende interesse van klanten in intermodale oplossingen versterkt deze ambitie nog”, legt Ludovico Balduccio, Operations Manager voor Italië, uit.
Sinds enkele jaren biedt Tailormade Logistics haar klanten ook de mogelijkheid om HVO te gebruiken in plaats van fossiele diesel. De vooruitgang op dit gebied is de afgelopen twee jaar spectaculair geweest en het volume HVO dat werd gebruikt is in 2024 met nog eens 7,3% gestegen. Het gebied waarop Tailormade Logistics echter de meeste vooruitgang heeft geboekt, is elektrificatie. In 2023 had dochteronderneming Van Hove de eerste twee elektrische vrachtwagens aangeschaft. Tailormade Logistics heeft er dit jaar stilletjes nog eens 12 bijgekregen. De ambitie is om in 2025 één op de vijftien zero-emissie trucks in de vloot te hebben.
“De toekomst is nog spannender”, zegt CEO Bert Vandecaveye. “In de tweede helft van 2025 wordt de volgende generatie elektrische trucks gelanceerd, waarmee de grenzen van wat mogelijk is in duurzaam transport worden verlegd. Deze trucks beloven een revolutionaire sprong in actieradius, want ze zullen tot 600 kilometer kunnen afleggen op één lading, het dubbele van de huidige capaciteit.” Verder noemt hij een aantal ontwikkelingen aan het voertuig zelf, waaronder een nieuw ontwerp van de aandrijflijn die meer ruimte vrijmaakt voor batterijen (lees: een aandrijfas in plaats van de traditionele combinatie elektromotor + versnellingsbak + as) en een Aero-cabine, wat een tweede aanwijzing is over welk merk deze nieuwe elektrische trucks aan Tailormade Logistics gaat leveren. Dit is natuurlijk heel goed nieuws voor de enige vrachtwagenfabriek in België…