transport media logo

TB Logistics zet chauffeurs centraal: “Goed materieel en respect zijn cruciaal”

“Respecteer je chauffeurs en geef hen goed en mooi materieel. Dat appreciëren ze het meest.” Dat zegt Walter Palmaers zaakvoerder van TB Logistics. Het bedrijf uit Ranst, gespecialiseerd in maritiem distributietransport, neemt dit jaar voor het eerst deel aan de Dag van de Vrachtwagenchauffeur.

“Ons bedrijf bestaat 60 jaar en is een van de oudste transporteurs in de Antwerpse haven”, vertelt Palmaers, die TB Logistics in 1997 overnam. “We verzorgen maritiem transport van en naar de haven van Antwerpen en werken vooral samen met rederijen en expediteurs. Omdat wij de haven door en door kennen, vermijden we lange wachttijden. We hebben afspraken met de meeste kades, wat onze efficiëntie ten goede komt.”

Sinds Palmaers het bedrijf bijna 30 jaar geleden overnam, is er veel veranderd. “Vroeger reden chauffeurs met vrachtwagens die nauwelijks comfort boden. Nu beschikken al onze voertuigen over ruime slaapcabines, zelfs al overnachten onze chauffeurs niet in hun vrachtwagen. We willen dat ze voldoende ruimte hebben om te ontspannen tijdens wachttijden.”

Slaapcabines

TB Logistics beperkt zich tot transport binnen België, met bestemmingen als Bastogne en Aubange als uiterste punten. “Onze chauffeurs vertrekken om 5 uur ’s ochtends en zijn rond 18 uur weer terug. Ze rijden relatief weinig kilometers per dag: jaarlijks leggen onze voertuigen gemiddeld 60.000 tot 80.000 kilometer af.”

Het wagenpark van TB Logistics omvat 18 voertuigen, waarvan de helft trekkers en de andere helft bakwagens (6×2), alle uitgerust met slaapcabines. Naast comfort is ook veiligheid een topprioriteit. “We werken al bijna tien jaar met Active Brake Assist, de automatische noodrem van Mercedes-Benz. Onze nieuwste vrachtwagens zijn bovendien uitgerust met Active Sideguard Assist, een systeem dat dodehoekongevallen voorkomt.”

Racisme

Walter Palmaers hecht veel belang aan de mens achter het stuur. “Wanneer ik hoor dat een chauffeur racistische opmerkingen heeft gekregen, neem ik contact op met de klant om dat aan te kaarten. En als iemand na een zware dag overstuur binnenkomt, zorg ik dat hij eerst zijn verhaal kan doen vooraleer naar huis te gaan.”

Het is niet alleen kommer en kwel. “Wanneer we een vriendelijke mail krijgen over het werk van een chauffeur, hangen we die uit zodat iedereen het kan zien. Die chauffeur krijgt dan ook een fles champagne. Tijdens Pasen, Kerstmis en Sinterklaas geven we onze chauffeurs een extraatje, al blijft een comfortabele vrachtwagen voor hen het allerbelangrijkste.”

Koffiekoeken

De persoonlijke aanpak zorgt voor een laag personeelsverloop. “Veel van onze chauffeurs zijn al jarenlang bij ons. Zoals Tom bijvoorbeeld. Die begon hier op zijn 21ste met enkel een C-rijbewijs. We hebben zijn CE-opleiding betaald en intussen werkt hij hier al 28 jaar. Ook Stefan – de eerste chauffeur van Roemeense afkomst – werkt hier ondertussen al meer dan 16 jaar.”

TB Logistics viert de Dag van de Vrachtwagenchauffeur op zijn eigen manier. “Elke chauffeur krijgt een fles mee naar huis. Omdat iedereen op andere momenten binnenkomt, zorgen we bijvoorbeeld op verjaardagen voor koffiekoeken. Zo kan iedereen op zijn eigen tijdstip iets meenemen”, zegt Palmaers.

Doe ook mee aan de Dag van de Vrachtwagenchauffeur op 12 december 2024. Registreer je initiatief GRATIS op www.dvc2024.be.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.