transport media logo

[TEST] Mercedes eActros 600 – Elektrisch, niet geëlektrificeerd

Sinds de wereldpremière eind 2023, liepen er al heel wat bestellingen binnen voor de eActros 600, het elektrisch voertuig voor de lange afstand van Mercedes. Naar aanleiding van een fabrieksbezoek in Wörth maakten we gretig gebruik van de mogelijkheid om er een proefrit mee te maken.

Design. De buitenkant laat er geen twijfel over bestaan. De ProCabin-cabine, gekenmerkt door een minimalistisch design, vertegenwoordigt een duidelijke breuk met de andere Europese collega’s. De uitgesproken blikvanger is de nieuwe voorkant, acht centimeter langer en rondere vormen voor een betere luchtweerstandscoëfficiënt. We zien een silhouet met duidelijke lijnen en een uiterst efficiënte aerodynamica om het verbruik te verminderen. Het onderste gedeelte wordt onder meer gekenmerkt door een nieuwe schokdemper en een hertekende instap. Dit in combinatie met andere aerodynamische ingrepen waaronder een nieuwe bodembekleding en een nieuwe dakspoiler. De eActros 600 is verkrijgbaar in drie cabinevarianten (Stream Space, Big Space en Giga Space). Klein detail: de stoepspiegel is nog altijd van de partij. Die heeft namelijk een minimale impact op de aerodynamica. In vergelijking met sommige concurrenten, is er nog geen sprake van een verlengde cabine. Het SoloStar Concept voor de langeafstandschauffeur maakt nog altijd deel uit van het aanbod.

 

De instap werd hertekend en geïntegreerd in de nieuwe schokdemper die een prominentere plaats inneemt.

 

500 km autonomie

Techniek. De trekker is uitgerust met drie LFP-batterijpacks van elk 207 kWh, wat neerkomt op 621 kWh in totaal. Naast de CCS-stekker met een maximaal vermogen van 400 kW zal het voertuig in een later stadium ook klaar zijn voor megawatt-laadbeurten (MCS) waarmee de capaciteit van de batterijen in ongeveer 30 minuten van 20 naar 80% gaat. De elektrische achteras is specifiek ontwikkeld voor het verkeer over de lange afstand en is ontworpen voor 800 Volt met twee elektromotoren en een transmissie met vier versnellingen. De motoren leveren een continuvermogen van 400 kW en een piek van 600 kW. Een rijbereik van 500 km zonder tussentijds laden is haalbaar onder reële laad- en terreinomstandigheden. In functie van de rijstijl en het traject kan deze actieradius zelfs nog hoger liggen.

Veiligheid. Op sommige punten gaat de eActros 600 verder dan de wettelijke verplichtingen. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan de Active Brake Assist van de zesde generatie ondertussen, of aan de tweede versie van de Side Guard Assist. De belangrijkste innovatie is een nieuw digitaal platform dat de gegevens van de radars en camera’s mixt om de bestuurder een nog groter zicht te geven aan de voor- en zijkanten van het voertuig. De verwerkingssnelheid ligt voortaan twintig keer hoger en de sensoren dekken een hoek van 270 graden rond het voertuig. Op die manier worden de rijhulpsystemen nog efficiënter gemaakt, waaronder de Active Drive Assist voor gedeeltelijk autonoom rijden (SAE Level 2). Voetgangers en fietsers worden tenslotte ook gerustgesteld door het externe akoestische waarschuwingssysteem (AVAS) dat aangeeft dat de vrachtwagen in beweging is.

Rij-indrukken. De vinnigheid en het vermogen waarmee het voertuig zich op gang trekt en aanzet, kwamen niet als een verrassing voor ons. We werden evenwel toch van onze sokken geblazen door het ongeziene zachte karakter van deze eActros: van zodra we het rempedaal lossen, komt het voertuig in beweging. De eActros 600 draait stil en soepel. Hij glijdt als het ware over de weg. De stilte is prominent aanwezig. Het geluid van de compressor, de banden en de wind doen er ons aan herinneren dat we aan het rijden zijn. Trillingen voelen we niet en als bestuurder voelen we nauwelijks wanneer we in een andere versnelling komen of wanneer het trekvermogen onderbroken wordt. De verklaring ligt voor de hand: de elektrische motoren leveren hetzelfde koppel in alle toerentallen. Het voertuig kan moeiteloos versnellen onder alle verkeersomstandigheden, zelfs bij een volle belading. De eActros 600 is uitgerust met de snelheidsregelaar Predictive Powertrain Control (PPC) en transmissieregeling, die aangepast werden aan de elektrische aandrijving. Dit systeem maakt voortaan gebruik van de wegeninfo op de navigatie om de situatie nog beter in te schatten. Zo is het voor de chauffeur mogelijk om nutteloze remmanoeuvres en accelaraties te vermijden en om de energie in de batterijen op de meest efficiënt mogelijke manier te gebruiken.

1 kWh per km

Wanneer het voertuig afremt – of zich in een vrijloopfase bevindt – zet de elektromotor de kinetische energie om in elektrische energie. Deze energie wordt op zijn beurt teruggevoerd in de batterijen om de autonomie uit te breiden. In functie van de situatie kan de chauffeur uit vijf remstanden kiezen. De rijfunctie met één pedaal kan via de digitale cockpit worden geactiveerd. In dit geval wordt het vertragen via recuperatie gecombineerd met een verminderde aansturing van de mechanische rem.

Aan het einde van de rit kunnen we het eens zijn met het argument van de constructeur: één kWh per afgelegde kilometer. Op het moment dat we binnenkort een testrit kunnen uitvoeren op ons traditioneel testtraject, zullen we de kans krijgen om dit nog eens extra te controleren. Eén ding staat hoe dan ook al vast: de eActros is een kanjer!

_

Actros L

De topversie van het Actros-gamma op diesel krijgt dezelfde ProCabin als de eActros 600. Dankzij enkele extra ingrepen, waaronder wieldoppen (zie foto), maakt Mercedes-Benz zich sterk dat het verbruik van dit model drie procent lager ligt. De aandrijflijn bleef echter ongewijzigd. Dit betekent dat de in 2022 gelanceerde krachbron OM471 nog altijd van de partij is.

 

_

Technische fiche eActros 600

  • Motoren: 2 (geïntegreerde elektrische)
  • Batterijen: 3 packs / LFP
  • Capaciteit: 3 x 207 kWh (621 kWh)
  • Cabine: ProCabin
  • Nuttig vermogen: 600 kWh
  • Aandrijving: elektrisch
  • Ophanging: integrale luchtvering
  • Wielbasis: 4.000 mm
  • Remmen: schijfremmen op alle wielen
  • Laadcapaciteit: tot 350/400 kW

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.