Dit opiniestuk verscheen in LOGISTICS Management 72.
Een wereldhaven als Antwerpen moet vlot bereikbaar blijven, zowel over het water, via het spoor als over de weg. Met een voorspelde verdere toename van het goederenvervoer met 20%* tegen 2040 en een filezwaarte die steeds nieuwe recordhoogten breekt, ligt ook een ingrijpende verschuiving van de vervoerswijzen voor de hand. Een beweging naar meer goederenvervoer via spoor (nu 5,8%), binnenvaart (49,3%) en pijpleidingen (13,2%) tussen de haven en het Europese achterland heeft zich de voorbije jaren al ingezet, maar er is nog ruimte voor verbetering.
Als adviseur mobiliteit zie ik nog verschillende uitdagingen die een verdere modal shift in de weg staan. Interne kennis ontbreekt vaak bij bedrijven als het gaat over spoor, binnenvaart en pijpleidingen, waardoor wegtransport als de standaardoptie behouden blijft. Het is een zinvolle oefening om voor verschillende transportopties een aantal factoren zoals kost, transittijd en milieu-impact in kaart te brengen. De Routescanner van Port of Antwerp-Bruges kan hierbij ondersteuning bieden. Deze tool geeft een overzicht van transportverbindingen met de haven van Antwerpen, waarbij gefilterd kan worden op meest duurzame, snelste, kortste of met het minst aantal transfers. Er zijn ook verschillende partijen zoals logistieke dienstverleners en organisaties waaronder Multimodaal.Vlaanderen en Netwerk De Vlaamse Waterweg die de zoektocht naar efficiënte en duurzame transportoplossingen kunnen begeleiden. Zij ondersteunen bedrijven om de operationele en economische voordelen van de mogelijke multimodale opties in kaart te brengen.
Technologische oplossingen (zoals datadeling) en nieuwe operationele modellen bieden perspectief. Rail Bundeling is hiervan een mooi voorbeeld. In samenwerking met de industrie en verladers werd door Railport een systeem opgezet om een vlotte samenwerking van het spoorvervoer in het Antwerpse havengebied te faciliteren. Uiteindelijk zal elke transportmodus een rol spelen in het goederentransport tussen de haven en het Europese achterland. Het afwegen van de verschillende sterktes en zwaktes moet de keuze van de meest geschikte transportwijze ondersteunen.
* Cijfer van het Federaal Planbureau voor België
_
Wilt u graag meer inspiratie en tips over de verschillende transportmogelijkheden voor uw bedrijf, check dan zeker deze 10 casestudies waaraan Alfaport Voka meewerkte: https://alfaportvoka.be/bereikbare-haven/project-optimodaal-goederenvervoer/