De tijd is rijp voor financierders om te investeren in intralogistieke automatisering. Dat bepleit Wolfgang Lehmacher, voormalig directeur aan het World Economic Forum, in een bijdrage die vandaag werd gepubliceerd in Trans.info.
Een exponentiële toename in de vraag naar geautomatiseerde robots in de logistiek zit eraan te komen. In de tekst ‘At a tipping point’ (‘Op een kantelpunt’) levert Wolfgang Lehmacher hiervoor het bewijs aan, samen met zijn collega Sven Schürer. Beide vertegenwoordigen de Anchor Group, een Zwitserse investeringsmaatschappij.
Voorzichtige schatting
Om hun voorspelling kracht bij te zetten, verwijzen Lehmacher en zijn kompaan naar een studie van onderzoeksbureau Fact.MR die aantoont dat de markt voor geautomatiseerde intralogistieke handlingtoestellen tot 39,56 miljard dollar zal rijzen in 2024 en in 2034 zou die tot 126,2 miljard dollar stijgen. Een voorzichtige schatting, beweren ze.
“Het is onwaarschijnlijk dat intralogistieke automatisering zal afwijken van het typische adoptiepatroon, dat kan worden omschreven als een langzame start gevolgd door een exponentiële groei die velen verrast,” stelt het stuk.
Investeringen blijven uit
Toch durven investeerders hoe langer hoe minder hun geld in te zetten op deze snel groeiende markt. Investeringen in logistieke startups kelderden met 90% tussen 2021 en 2023 (van 25,6 miljard naar 2,9 miljard). Een van de redenen zou de trage adoptiegraad zijn: “We hebben vooroordelen die ons verhinderen exponentiële groeipatronen te begrijpen, vooral in hun vroege stadium wanneer de groei nog traag is.”
Een andere reden is dat de markt gefragmenteerd is momenteel, met overnames die op de loer liggen. De markt zou dus rijp zijn voor consolidatie.
Nu is het moment
De kans om er nu geld op in te zetten, die ligt voor het grijpen, en daarvoor worden twee redenen aangehaald. Ten eerste zou er een tekort aan logistieke mankrachten van 400.000 mensen aan zitten te komen binnen Europa in 2025, volgens de European Logistics Association. Ten tweede is er de dalende kost van de nodige componenten, zoals die van lithium-ion-batterijen (1.200 dollar per kWh in 2010 zakte naar 150 dollar in 2020).
“Slimme investeerders die verder kijken dan de huidige marktsentimenten kunnen profiteren van de opkomende golf van intralogistieke automatiseringsoplossingen, met kansen voor marktconsolidatie aan de horizon,” besluiten Lehmacher en Schürer.