Dit artikel verscheen in TRUCK & BUSINESS 288.
Scania nodigde in mei een zestigtal journalisten uit om in Oslo de nieuwe generatie batterij-elektrische trucks te aanschouwen. Tijdens die reis werd ook een bezoek gebracht aan ASKO, een voedseldistributeur die in de komende jaren de volledige switch maakt van dieselvoertuigen naar elektrische.
Het was de voorzitter van de raad van bestuur die destijds opperde dat ASKO de beste leverancier moest worden in hun sector met de laagste impact op het milieu. “In 2005 zijn we begonnen met een duurzaamheidsstrategie,” zegt Aleksander Jørgenrud, Sustainability Manager bij ASKO. “We hadden duidelijke doelen nodig.”
Traject van elektrificatie
In 2016 kocht ASKO al een eerste elektrische truck. “Vervolgens kochten we de eerste Scania in 2020,” vertelt Jørgenrud. “Voor dit distributiecentrum hebben we er intussen 16.” De site in Oslo, waar onze persdelegatie is uitgenodigd, werd voorzien van 8800 zonnepanelen – genoeg om alle vrachtwagens daar van elektriciteit te voorzien.
Het centrale warehouse van ASKO begeeft zich in Vestby. Daar liggen de meeste goederen opgeslagen en worden er zelfs 37 elektrische trucks ingezet. De wegentaks is aanzienlijk in de regio van Oslo, maar ASKO wordt daarvan gespaard wanneer ze met elektrische wagens rijden. Een goeie reden om de overstap naar elektrisch te maken.
ASKO heeft meer dan 50% marktaandeel in Noorwegen en zit met 13 vestigingen verspreid over gans het land. “Dit jaar verwachten we nog eens 75 elektrische trucks,” aldus Jørgenrud. “Over twee jaar hebben we op zijn minst 400 batterij-elektrische vrachtwagens, en in 2027 hebben we er hopelijk 700.”
Laadpunten goed inplannen
Met zo’n voorsprong op het pad richting elektrificatie heeft deze Noorse early adopter vast wat lessen te delen. Het voornaamste advies van Jørgenrud is een refrein dat wel vaker terugkomt: begin er vroeg genoeg aan. “Het opzetten van de laadpunten kan zeker een jaar in beslag nemen, afhankelijk van waar je gelegen bent in Noorwegen. Dit zal in België niet anders zijn,” glimlacht Jørgenrud.
Het distributiecentrum beschikt over 18 laadpalen en is daarmee ruim voorzien. Het plan is dan ook om het aantal batterij-elektrische trucks hier te verdubbelen binnen een paar jaar. Een laadpaal heeft telkens twee laadkabels. Wanneer er maar één van gebruikt wordt, dan kan je laden aan 180 kW. Van zodra de twee tegelijkertijd aangesloten worden, dan daalt het vermogen naar 90 kW.
Een chauffeur op het plein sluit de laadkabel aan op zijn vrachtwagen, maar er blijkt een storing te zijn. De paal geeft ‘out of order’ aan. Noodgedwongen verplaatst de man zijn truck dan maar naar de laadpaal ernaast. “Het komt vrij regelmatig voor,” weet Jørgenrud. “Ook daarom kan je best wat marge inbouwen.”
Korte routes
De routes naar de klanten vanuit dit distributiecentrum duren hooguit 20 minuten, dus de chauffeurs hoeven zich geen zorgen te maken over het laden onderweg. “Sommige van onze zusterbedrijven hebben meer uitdagingen dan wij. Hier rijden trucks 2 of 3 shifts en daartussen gebruiken we 1 uur om te laden hier op onze locatie zelf. Meestal volstaat dat. Heel af en toe wordt er tussen de routes 15 minuten bijgeladen.”
Dat uur tussen de shifts in was al zo in het verleden, dus op zich is er niets veranderd, volgens Jørgenrud. Maar een aantal chauffeurs reden vroeger op gas en zij moesten dan een heel eind rijden om te gaan tanken. “Nu kunnen ze ’s ochtends gewoon rustig iets eten.”
Een extra voordeel van de elektrische trucks is dat de chauffeurs minder moe zijn aan het eind van de dag, omdat de vrachtwagens minder lawaai maken of trillingen veroorzaken in de cabine.
In de kou
Wanneer de trucks opladen aan de laadpaal, wordt de koelunit met een aparte snoer aangesloten op het grid. In de koude Scandinavische wintermaanden blijft zo’n unit door de omstandigheden natuurlijk vanzelf frisser. “Veel van het energieverbruik van de batterij gaat naar de koeling,” zegt Jørgenrud. “In de winter wordt daarvoor minder energie gebruikt. Ja, de batterijcapaciteit heeft wat te lijden onder koude temperaturen, maar al bij al geeft dat zo geen echte problemen voor ons.”
_
ASKO in ‘t kort
- verdeelt voedselwaren aan o.a. Spar, Shell, Esso en hotels, restaurants en ziekenhuizen
- bestaat sinds 1866
- onderdeel van NorgesGruppen
- 4000 werknemers
- 13 vestigingen
- meer dan 700 trucks