transport media logo

Autosalon van Brussel was groot publieksucces

Met 307.000 bezoekers overtrof Febiac tijdens de editie 2025 van het Autosalon van Brussel zijn oorspronkelijke doelstelling van 300.000 bezoekers. Het ging vooral veel beter dan in 2023. Maar wat vinden de exposanten die gespecialiseerd zijn in lichte bedrijfsvoertuigen?

Voor het grote publiek was het 101ste Autosalon van Brussel een onmiskenbaar succes. Dat is niet alleen te danken aan het doorzettingsvermogen van Febiac, dat het salon organiseert, maar ook aan de aanpak van de merken, die een veel breder (en toegankelijker) gamma voertuigen voorstelden dan twee jaar geleden. Initiatieven zoals het Supercars parcours wekten ook de interesse van jonge bezoekers en stimuleerden de zichtbaarheid van de Show op sociale netwerken.

“Uit onze enquêtes blijkt dat 32% van de bezoekers naar het Salon kwam met de intentie om meteen een nieuwe auto te kopen”, zegt Frank Van Gool, CEO van Febiac. “Onze exposanten zijn ook zeer tevreden over de interesse die ze hebben gewekt bij het publiek, en hun distributeurs gaan een nieuwe periode van sterke activiteit in. De ‘saloncondities’ die deze periode kenmerken, zullen nog enkele weken aanhouden. Het is de ideale tijd om een goede deal te sluiten voor een nieuwe auto.”

Wordt deze positieve indruk ook weerspiegeld door LCV-exposanten? Gedurende het hele salon waren LCV-managers optimistisch, en na tien dagen zien de resultaten er ook positief uit. “Het was een positieve beurs voor ons. We hadden veel leads en de verkoopcijfers zijn ook beter dan in 2023. Ik heb gemerkt dat de leads zowel van kmo’s als van grote wagenparken komen, wat een positief teken is voor de rest van 2025”, zegt Stefaan De Doncker, LCV Manager bij Stellantis België.

Op- en ombouwers in de Van Solutions-zone van Paleis 6 hadden een meer gemengde indruk van het Salon. Een aantal van hen wees erop dat de vervanging van verkopers door informanten op de stands van de merken hen het contact ontnam met bepaalde kopers die iets anders nodig hadden dan een voertuig ‘af fabriek’. “Wij werken meestal rechtstreeks met de merken en met de dealers werken. Het rendement van een Salon als dit is dus moeilijk te kwantificeren. Ik heb echter gemerkt dat we in vergelijking met het Salon van 2019, het laatste waar we aanwezig waren, minder contacten hebben gehad met verkopers die echt competent zijn in lichte bedrijfsvoertuigen,” bevestigt Olivier Stankiewicz (Cargo Lifting).

Terug in 2026 of 2027?

Na een succesvolle 101e editie kijken de organisatoren alweer vooruit. “We organiseren dit prachtige evenement natuurlijk samen met onze leden-exposanten, invoerders en constructeurs, die dit Salon uniek hebben gemaakt. Samen met hen zullen we ons in de loop van de komende weken buigen over de mogelijkheden voor een volgende editie. Heel duidelijk is alvast dat we daarbij graag willen vasthouden aan januari als salonmaand en dat we een evenement willen blijven dat gericht is op de verkoop van voertuigen, verguld met een laagje internationale uitstraling, zeker nu andere autosalons in Europa niet meer doorgaan,” besluit Frank Van Gool. Zal dat in 2026 al het geval zijn, of moeten we wachten tot 2027? Febiac en de exposanten zullen eerst de cijfers (inclusief de return on investment) van de beurs van 2025 analyseren alvorens te beslissen…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.