Er is een (kleine) kans dat ecocombi’s of LZVs vanaf midden 2026 op grotere schaal mogen circuleren in België. De Vlaamse minister van Mobiliteit heeft er geen doekjes om gewonden wat Vlaanderen betreft, en Wallonië zou kunnen volgen. Wat Brussel betreft…
In Vlaanderen wacht minister Annick De Ridder tot het einde van de tweede fase van het proefproject om het gebruik van 25,25 m lange voertuigen permanent te maken. Met andere woorden, ten laatste op 30 juni 2026. In Wallonië is dezelfde datum bevestigd door de Waalse minister van Mobiliteit François Desquesnes als einddatum voor het Waalse proefproject. In dit geval is de oorspronkelijke datum met 22 maanden verlengd. Volgens L’Avenir is minister Desquesnes van plan om de resultaten van het proefproject te evalueren “om te zien of het al dan niet gepast is om het kader dat het gebruik van deze voertuigen toelaat te verlengen”.
Hoe vatbaar voor kritiek ze ook waren bij de uitvoering, de twee proefprojecten hebben toch geholpen om bepaalde mentale barrières te slechten. Zo is de Vlaamse milieuvereniging Bond Beter Leefmilieu niet gekant tegen het gebruik van ecocombi’s. “Supertrucks? Het is een stap vooruit, ja. Als het goed is, zeggen we dat ook. Maar het zal een veel minder spectaculaire impact hebben dan de elektrificatie van vrachtwagens omdat het om een zeer beperkt aantal voertuigen gaat, op beperkte routes”, zegt Klaas Decorte, mobiliteitsexpert bij BBL. Hij noemt als belangrijkste voordeel dat een LZV 30% meer goederen vervoert dan een gewone vrachtwagen en dat hij gemiddeld 15% minder brandstof per tonkilometer verbruikt. Hij haalt ook een studie van het Vlaams Verkeerscentrum aan, waarin wordt geconcludeerd dat chauffeurs van LZVs systematisch langzamer en defensiever rijden.
En dan is er nog het geval van Brussel, dat nooit heeft willen horen van LZVs en dat de in het kader van proefprojecten toegelaten combinaties verbiedt om te rijden op de 5 km van de Brusselse Ring waarvoor het verantwoordelijk is. Wat zal de houding zijn van de toekomstige gewestregering, en in het bijzonder van de minister die verantwoordelijk is voor mobiliteit? Dat is op dit moment koffiedik kijken, net zoals het onmogelijk is te zeggen of de federale minister van Mobiliteit zijn (of haar) rol zal spelen in het samenbrengen van de drie gewestelijke ministers rond een thema als dit. Maar in dit stadium is er een ‘window of opportunity’ voor ecocombi’s om eind 2026 buiten proefprojecten te mogen rijden.