Volgens ACEA daalde het aantal inschrijvingen van nieuwe vrachtwagens vorig jaar in Europa met 6,3%, tot een totaal van 327.896 eenheden. De daling van 8,5% in de verkoop van zware trucks werd niet gecompenseerd door de stijging van 5,6% in registraties van middelzware trucks, die een kleiner marktaandeel hebben. Er werd ook geen vooruitgang geboekt in de verkoop van elektrische trucks, maar de mate waarin verschilde sterk van land tot land.
De Belgische markt was vrij representatief voor de Europese markt in 2024: bakwagens van 19 ton of minder boekten vooruitgang, maar zware bakwagens en trekkers vielen terug. Van de grote markten presteerde Spanje het best (+12%), terwijl de Duitse markt met bijna 7% kromp.
Op Europees niveau is diesel nog steeds goed voor 94,7% van de verkoop van vrachtwagens. Dit is… 0,1% minder dan in 2023. Het marktaandeel van elektrische vrachtwagens is slechts met 0,2% gestegen, terwijl het marktaandeel van andere aandrijfsystemen (gas en waterstof) met 0,1% is gedaald. In elk geval wordt de kloof tussen het marktaandeel van elektrische aandrijving (momenteel 2,5%) en de ambities van de fabrikanten (waarvan de meeste hebben aangekondigd dat ze tegen 2030 een op de twee voertuigen met elektrische aandrijving willen verkopen) steeds groter. Deze zwakke vooruitgang in elektrificatie kan deels worden verklaard door de teruglopende verkoop in bepaalde landen die hun stimuleringsprogramma’s hebben teruggeschroefd. In Nederland bijvoorbeeld is het marktaandeel van elektrische vrachtwagens in één jaar tijd gedaald van 7,1% naar 3,5%. Frankrijk bevindt zich in dezelfde situatie, terwijl de Duitse markt het tegenovergestelde pad heeft gevolgd. In België werden 77 nieuwe elektrische trucks geregistreerd, een schamele 18 eenheden meer dan in 2023.