Flexis (de joint venture tussen Renault Group, Volvo Group en CMA-CGM) onthult vandaag de contouren van het gamma voertuigen dat het vanaf 2026 op de markt zal brengen. Deze lichte bedrijfsvoertuigen zullen uitsluitend elektrisch zijn en ontworpen worden op basis van software.
Op basis van dezelfde technische basis (bekend als een ‘skateboard’) zal Flexis drie verschillende modellen ontwikkelen, specifiek ontworpen voor gebruik in stedelijke omgevingen. Het gamma zal bestaan uit een Step-in Van, een Cargo Van en een Panel Van. De eerste is een bestelwagen met gemakkelijke toegang tussen de passagiersruimte en de laadruimte, met een stahoogte van 1,90 meter. Hij is ontworpen voor pakketbezorgers en we zagen er voor het eerst een prototype van op de Renault-stand op de IAA Transportshow, onder de naam Estafette. De Cargo Van is een chassis-cabine met een laadbak van variabele afmetingen voor droge of temperatuurgecontroleerde goederen. De Panel Van is een bestelwagen met een totale hoogte van slechts 1,9 m voor toegang tot ondergrondse parkeergarages.
Deze drie modellen maken gebruik van een elektrisch aangedreven platform dat hen in staat moet stellen een lage laaddrempel te bereiken, met een SDV (Software Defined Vehicle) elektronische architectuur ontwikkeld door Ampere, de partner van de Renault Groep in dit project. Met dit platform kunnen voertuigen real-time gegevens naar wagenparkbeheerders sturen en updates ontvangen via de ether.
Er zijn nog maar weinig details bekendgemaakt over de prestaties van het Flexis-gamma, behalve dat Renault batterijen met een hoge capaciteit aankondigt voor snelladen (80% in minder dan 20 minuten) en een actieradius tot 450 km volgens de WLTP-norm.
De preproductiefase begint dit jaar, in 2025, in de Renault-fabriek in Sandouville, en de serieproductie start medio 2026. De verkoop aan klanten in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is al begonnen.