Om de maand januari af te sluiten blikken we nog eens terug op het Autosalon, waar Ford Pro interessante nieuwe uitvoeringen voorstelde van zijn Transit Custom en Ranger: de plug-in hybrides. Kers op de taart: de stevig uitgeruste Ranger Stormtrak PHEV!
Op het Autosalon van Brussel stonden de voertuigen van Ford Pro vol in de spotlights op de Ford-stand, een teken van hoe belangrijk lichte bedrijfsvoertuigen zijn voor het merk. Veel aandacht – ook van het publiek dat op zoek is naar duurzame, bruikbare en toekomstgerichte oplossingen – ging daarbij naar de plug-in hybride varianten die Ford Pro introduceert. Naast de Transit Connect PHEV vielen vooral ook de Transit Custom PHEV en de Ranger PHEV op. Ook zij zijn voorlopig nog verkrijgbaar aan interessante Saloncondities!
Duurzaam en capabel
De plug-in hybride voertuigen van Ford Pro maken allemaal gebruik van een benzinemotor die gekoppeld wordt aan een elektromotor en een batterijpakket met een ruime capaciteit. Die combinatie zorgt voor een laag verbruik, een hoog vermogen en een optimaal laad- en sleepvermogen, en dat met een lage uitstoot. Maar Ford Pro ging niet voor een standaardaanpak, en koos de aandrijflijn in functie van het specifieke gebruik van de voertuigen. Zo werd in de Transit Custom PHEV gekozen voor een atmosferische 2.5 liter viercilinder benzine die gecombineerd wordt met een elektromotor voor een gecombineerd totaalvermogen van 233 pk en een koppel tot 320 Nm. Hij kan dankzij een oplaadbare batterij met een bruikbare capaciteit van 11,8 kWh tot 54 km 100% elektrisch rijden (WLTP), pakt in hybride modus uit met een laag benzineverbruik en rijdt dankzij een continu variabele versnellingsbak bijzonder soepel. Bovendien boet hij niet in aan laadvolume en biedt hij een laadvermogen tot 1.263 kg.
Ranger PHEV, ook als luxueuze Stromtrak
Bij de plug-in hybride Ranger ligt de nadruk naast efficiëntie ook op werklust. De PHEV variant is dan ook de krachtigste ‘gewone’ Ranger (naast de indrukwekkende Raptor-uitvoering). Zijn drukgevoede 2.3 liter EcoBoost levert in combinatie met een elektromotor een totaalvermogen van 279 pk en een koppel van maar liefst 690 Nm! Daarmee biedt de Ranger PHEV de mogelijkheid om ladingen tot een ton te vervoeren en tot 3500 kg te trekken. Met zijn e-4WD-systeem blijft hij ook even capabel offroad, en dankzij een bruikbare batterijcapaciteit van 11,8 kWh kan hij tot 45 km 100% elektrisch rijden (WLTP). Bij regelmatig laden is het brandstofverbruik over lange afstanden ook bijzonder laag.
Op het Salon toonde Ford ook een bijzondere versie van zijn plug-in hybride Ranger: de Stormtrak, die in het gamma een plek krijgt boven de Ranger Wildtrak PHEV. De Ranger Stormtrak PHEV is de luxueuze lanceringseditie van de PHEV-versie, met onder andere een sportief design, het Flexible Rack System, de Pro Trailer Backup Assistant en een 360° camerasysteem, maar ook een luxueus interieur met unieke materialen en een B&O soundsysteem met 10 luidsprekers. De perfecte uitbreiding van het Ranger-gamma dus, dat met de Wildtrak, MS-RT en de Raptor al bijzonder veel keuze bood.
Fiscaal voordelig
De plug-in hybride varianten van de Transit Custom en de Ranger zijn net als de dieseluitvoeringen voor 100% aftrekbaar als lichte bedrijfsvoertuigen. Voor particulieren in Vlaanderen, waar pick-ups voor niet-professionele gebruikers belast worden als personenwagens, zorgt de lage uitstoot van de Ranger PHEV voor een gunstig tarief voor de BIV en verkeersbelasting, wat ook de herverkoopwaarde of inschrijvingsbelasting bij private overname van het voertuig ten goede komt. Hetzelfde geldt voor de berekening van het niet-forfaitaire voordeel alle aard op het eventuele privégebruik van lichte bedrijfsvoertuigen.
Check de Ford Pro Salonvoorwaarden of ga langs bij je Ford Transit Center.